Spritkonton langar till unga i hela Sverige

Problemet att vuxna langar sprit till tonĂ„ringar via sociala medier Ă€r fortsatt utbrett – trots att Facebook lovade bĂ€ttring för drygt tvĂ„ Ă„r sedan, visar en kartlĂ€ggning.
–Det Ă€r de yngsta Ă„ldersgrupperna som fĂ„r tag pĂ„ alkohol pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet, sĂ€ger Anna Raninen, ansvarig för alkoholforskning pĂ„ Systembolaget.

12 procent av alla 16-17-Äringar i Sverige har nÄgon gÄng under förra Äret handlat alkohol frÄn en person via sociala medier. Bilden Àr arrangerad.

12 procent av alla 16-17-Äringar i Sverige har nÄgon gÄng under förra Äret handlat alkohol frÄn en person via sociala medier. Bilden Àr arrangerad.

Foto: Janerik Henriksson/TT

HĂ€lsa2022-02-10 06:01

"HINK TILLGÄNGLIG 2022 DET ÄR BARA SKRIV DM", heter det i presentationstexten pĂ„ ett konto. I klartext betyder det "sprit finns – skicka ett meddelande".

– Man kan sedan bestĂ€mma en plats dĂ€r man trĂ€ffas eller fĂ„r det hemkört, sĂ€ger Jonas PackalĂ©n, polisinspektör och krogsamordnare vid SödertĂ€ljepolisen.

Fler Ă€n var tionde 16–17-Ă„ring i Sverige har nĂ„gon gĂ„ng under det senaste Ă„ret handlat alkohol pĂ„ det sĂ€ttet, och vanligast förekommande Ă€r det i storstadsregionerna. Det visar en undersökning bland tusentals ungdomar i Sverige som Centralförbundet för alkohol och narkotikaupplysning (CAN) genomfört pĂ„ uppdrag av Systembolaget.

Det Àr frÀmst unga under 18 Är, som inte kan gÄ pÄ krogen eller handla pÄ systemet, som vÀnder sig till sociala medier. De ungdomarna dricker ocksÄ oftare, visar undersökningen.

– Köper man alkohol pĂ„ det sĂ€ttet sĂ„ finns inga smĂ„ kvantiteter, man gĂ„r dĂ€r ifrĂ„n med ett flak öl eller en liter sprit, sĂ€ger Anna Raninen.

TvÄ transporttyper

Tullen tar varje Ă„r omkring 500 000 liter insmugglad alkohol i beslag. Hur mycket som obemĂ€rkt slipper igenom Ă€r omöjligt att uppskatta. Smugglingen sker i huvudsak genom tvĂ„ olika transporttyper: Den sĂ„ kallade myrtrafiken, mindre skĂ„pbilar eller personbilar som regelbundet kör mellan södra Sverige och norra Tyskland, och de större organiserade lastbilstransporterna med tusentals liter av en och samma produkt frĂ„n Polen och Baltikum.

– Det Ă€r alltifrĂ„n stora etablerade organisationer med stor kundbas som hĂ„ller hög frekvens i smugglingstrafiken till enskilda individer som sĂ€ljer i sitt nĂ€romrĂ„de, sĂ€ger Martin Peterson, chef vid Tullverkets kontrollavdelning.

Även om Tullverket uppskattar att merparten av det som kommer in i landet Ă€r kommersiella produkter som genomgĂ„tt nĂ„gon form av tillverkningskontroll finns inga garantier för att smuggelalkoholen Ă€r sĂ€ker att dricka. Förra vintern var sĂ„ kallad fulsprit – troligen metanol, tappad pĂ„ flaskor med autentiska etiketter – i omlopp i SödertĂ€lje utanför Stockholm. Det ledde bland annat till att tvĂ„ 14-Ă„riga flickor fick föras till sjukhus med hjĂ€rtstillestĂ„nd och synrubbningar.

– Det handlar alltsĂ„ inte bara om farligheten i att som minderĂ„rig dricka alkohol, sĂ€ger Jonas PackalĂ©n.

Nya konton

Problematiken med att sociala medier anvÀnds som marknadsplats för langning Àr inte ny. Polisen har i Äratal arbetat med att försöka identifiera sÀljare.

– Men gĂ„r vi pĂ„ nĂ„gra konton och fĂ„r bort vissa personer sĂ„ dyker det upp nya konton igen, sĂ€ger Jonas PackalĂ©n.

Samma hopplöshet vittnar bÄde förÀldrar och organisationer om som tagit strid. IQ-initiativet, ett dotterbolag till Systembolaget som bedriver alkoholupplysning, genomförde för nÄgra Är sedan en kampanj dÀr de bÄde anmÀlde konton till respektive mediebolag och till polisen. PolisÀrendet lades ner efter ett halvÄr.

De ungdomar som tillfrÄgats uppger att de i huvudsak köper alkohol via plattformarna Instagram och Snapchat. Instagram Àgs av Facebooks moderbolag Meta.

I november 2019 svarade Metas Sverigechef Sam Rihani under en utfrÄgning arrangerad av Pressklubben att företaget sett över sina regler. Man hade "funnit en lucka" som nu tÀppts till och det var "dÀrmed inte tillÄtet att sÀlja alkohol" pÄ Instagram.

Lag pÄ gÄng

UngefÀr samtidigt svarade Meta, efter pÄtryckningar frÄn IQ-initiativet, att de skulle granska och ta bort misstÀnkta konton som anmÀldes. Konton försvann ocksÄ, men nya tillkom. IQ:s vd Karin Hagman understryker att ansvaret mÄste vila pÄ medieföretagen.

– De mĂ„ste sjĂ€lva kunna kontrollera det hĂ€r, vi kan inte vara den funktionen, sĂ€ger hon.

Nu Ă€r dock bollen i rullning pĂ„ internationell nivĂ„. EU-parlamentet godkĂ€nde nyligen ett förslag – DSA (digital services act) – som syftar till att hĂ„rdare reglera vad som fĂ„r visas pĂ„ internet, med ett tydligare ansvar gentemot emot nĂ€tjĂ€ttar som Facebook och Google. Kompromissförhandlingar inleds nu för att fĂ„ fram en slutgiltig lag, vilket kan ske redan i vĂ„r.

– Sedan vet vi inte var alkohol kommer in i detta, men vi tror att det kommer vara vĂ€ldigt gynnsamt, sĂ€ger Anna Raninen pĂ„ Systembolaget.

TT har sökt Instagrams moderbolag Meta, tidigare Facebook, för kommentarer.

SÄ utbrett Àr langning via sociala medier

Centralförbundet för alkohol och narkotikaupplysning, CAN, har pÄ uppdrag av Systembolaget genomfört en enkÀtundersökning om ungas alkoholvanor.

Svaren frĂ„n 5 012 personer i Ă„ldrarna 16-21 spridda över Sverige, visar bland annat att:

  • 28 procent av ungdomarna har blivit erbjudna att köpa alkohol via sociala medier.
  • 12 procent av 16-17-Ă„ringarna har, sjĂ€lva eller tillsammans med andra, handlat alkohol via langningskonton – nĂ€stan uteslutande via Instagram och Snapchat.
  • NĂ€stan varannan 16-17-Ă„ring (47 procent) uppger att det Ă€r enkelt att fĂ„ tag pĂ„ alkohol. Det Ă€r ocksĂ„ den gruppen – de yngsta i svarsgruppen som inte kan gĂ„ pĂ„ krogen eller handla pĂ„ Systembolaget – som i störst utstrĂ€ckning vĂ€nder sig till kontakter via sociala medier.
  • Fenomenet att ungdomar köper alkohol via sociala medier Ă€r mest utbrett i storstadsregioner och storstadsnĂ€ra kommuner. Stockholm sticker ut följt av Uppsala, VĂ€stmanland, SkĂ„ne och Östergötland.

Om svarsfrekvensen

Av urvalet om 34 100 personer i Ă„ldrarna 16-21 deltog totalt 5 012 i undersökningen. Svarsfrekvensen motsvarar 15 procent. Urvalet stratifierades pĂ„ lĂ€nsnivĂ„ och tillĂ„ter dĂ€rmed regionala redovisningar. Trots den lĂ„ga svarsfrekvensen avviker svaren för jĂ€mförbara frĂ„gor och Ă„ldersgrupper endast med enstaka procentenheter, i förhĂ„llande till skol- och monitorundersökningarna. Studiens resultat anses dĂ€rmed representativt för svenska ungdomar generellt.

KĂ€lla: Rapporten ”Ungas alkoholanskaffning via sociala medier”

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!