Att boendemiljön pÄverkar mÀnniskor Àr de flesta överens om. à r 1948, nÀr visionen för GÀstrike-Hammarby vÀxte fram, var den övertygelsen Ànnu starkare Àn i dag. Arkitekter och samhÀllsplanerare brann för att bygga bort den sociala misÀr som rÄdde pÄ mÄnga hÄll i Sverige, med trÄngboddhet och dÄliga sanitÀra förhÄllanden. Och eftersom fabrikerna ville locka till sig arbetskraft stod de ofta för notan.
ââFör arbetarna, som hade bott i baracker utan rinnande vatten och med utedass pĂ„ gĂ„rden, blev satsningen hĂ€r ett enormt lyft, sĂ€ger Martin Ă hrĂ©n.
Han Ă€r byggnadsantikvarie och författare till boken âDet nedlagda mönstersamhĂ€lletâ, som handlar om GĂ€strike-Hammarby och arkitekten Ralph Erskines arbete.
I dag bor ungefÀr 500 personer hÀr, men under storhetstiden pÄ 1950-talet var antalet det dubbla. Martin à hrén kom hit nÀr han fick i uppdrag av LÀnsmuseet i GÀvle att inventera samhÀllet.
ââRedan nĂ€r jag körde in hĂ€r första gĂ„ngen kĂ€nde jag instinktivt att det var nĂ„got alldeles extra, sĂ€ger Martin Ă hrĂ©n, som blev sĂ„ fascinerad att han faktiskt köpte ett av husen.
Byggt för gemenskap
GÀstrike-Hammarby Àr en av flera smÄ industriorter i GÀstrikland, ett landskap med rika tillgÄngar pÄ jÀrn och skog. Som sÄ mÄnga samhÀllen i Sverige har orten vuxit fram i samklang med industrin.
SamhÀllet ligger i en svag sluttning ned mot GavlehytteÄn. Villor, flerbostadshus, kedjehus och den gamla herrgÄrden samsas med grönomrÄden, idrottsplats och centrumhus. I utkanten finns fabriken. Trots att byggstilarna skiljer sig Ät kÀnns helheten harmonisk.
Husen Ă€r placerade med tanke pĂ„ sol, vind och terrĂ€ng â men ocksĂ„ för att mĂ€nniskor ska ha naturliga mötesplatser. Ralph Erskine ligger bakom 130 av bostĂ€derna, liksom centrumhuset dĂ€r distriktssköterska, bank och affĂ€r hade sina lokaler.
ââHĂ€r symboliserade inte herrgĂ„rden nĂ„gon överhet av den enkla anledningen att det inte fanns nĂ„gon fabrikschef som bodde dĂ€r â han bodde i Storvik, en bit hĂ€rifrĂ„n, sĂ€ger Martin Ă hrĂ©n.
En visionÀr
Ralph Erskines ambition var att skapa ett mönstersamhÀlle dÀr mÀnniskor skulle mÄ bra med hjÀlp av vackra omgivningar och praktiska, rymliga bostÀder. Han föddes och vÀxte upp i England. Familjen var kvÀkare och Àven om han inte var aktiv i rörelsen sjÀlv prÀglades han av vÀrderingarna.
ââHan ville ta hand om mĂ€nniskor. Den sociala omtanken i arkitekturen var en huvudanledning till att han kom till Sverige, sĂ€ger Martin Ă hrĂ©n.
Inte bara samhÀllet utan ocksÄ boendeytan inne i sjÀlva husen Àr snillrikt utformad, hÀr finns en tanke bakom allt. Martin bjuder in till sitt gulrappade kedjehus frÄn 1948. Trots att det inte Àr mer Àn 95 kvadratmeter, fördelade pÄ tvÄ plan, kÀnns det ljust och rymligt.
ââDet Ă€r ett mönsterexempel pĂ„ 1940-talets ideal nĂ€r det gĂ€ller planlösning, förklarar Martin.
Markplanet bestÄr av kök, matrum och vardagsrum. Det senare skulle verkligen anvÀndas och fick gÀrna flyta ihop med matrummet. Finrummet skulle bort och man skulle inte ha ett kök som det gick att sitta i.
ââDĂ„ hamnar man bara i köket, sĂ€ger Martin.
PÄ övervÄningen ligger tre sovrum och ett badrum. Trots att rummen Àr smÄ Àr de ljusa, tack vare de generösa takkuporna.
ââNĂ€r jag köpte huset 2009 var det vĂ€ldigt nedgĂ„nget, men med mĂ„nga originaldetaljer bevarade, sĂ€ger Martin, som gĂ€rna renoverar och skaffar tidstypiska möbler pĂ„ fritiden.
Smart planlösning
Ett kedjehus, likt Martins, kostade 30 250 kronor att köpa nÀr det stod klart 1948.
ââNĂ€r jag köpte huset kostade det 150 000 kronor.
Alla material i inredningen Àr gedigna och hÄller Àn.
ââDet fanns ett slags samhĂ€llskodex bland dĂ„tidens industriidkare att göra rĂ€tt för sig. Kunde du sĂ„ skulle du bidra till samhĂ€llet, bland annat genom att bygga bra bostĂ€der, sĂ€ger Martin.
Arbetare som ville slÄ till pÄ ett hus fick extremt förmÄnliga lÄn som var bÄde rÀnte- och amorteringsfria.
ââJobbade man kvar pĂ„ fabriken i tio Ă„r skrevs lĂ„nen av.
Framtiden för GÀstrike-Hammarby ser oviss ut. Martin skulle önska att samhÀllet fick lite fart och bevarades.
ââMĂ„nga av husen Ă€r fortfarande i ganska bra ursprungsskick, sĂ€ger han.
Men majoriteten av de boende tÀnker nog aldrig pÄ sina hem som de unika arkitektoniska pÀrlor de Àr.