Laddhybriden som vinner pÄ att vara en lastare

Nya Ford Kuga Plug-In Àr en riktigt bra packÄsna. Den har fÄtt betydligt bÀttre utrymmen Àn sin föregÄngare, och designen gör att den har blivit mer av en blickfÄngare. Men en del detaljer drar ned helhetsbetyget.

Det gamla mot det nya. En mack frÄn anno dazumal möter den laddbara bilen.

Det gamla mot det nya. En mack frÄn anno dazumal möter den laddbara bilen.

Foto: Ia Wadendal

Livsstil & fritid2020-04-27 08:02

Med fulladdat batteri i Helsingborg Ă„ker vi ut pĂ„ motorvĂ€gen mot soliga Halmstad för att besöka bĂ„de den vackra landsbygden runt Hallands pĂ€rla och bese de smĂ„ grĂ€nderna i de gamla delarna inne i staden. Under fĂ€rden fĂ„r körlĂ€get EV Auto reglera fördelningen av el- och bensindrift – det gĂ„r att köra pĂ„ el upp i motorvĂ€gsfart – men strömmen rinner snabbt ivĂ€g. Batterisymbolen lyser rött redan innan vi har nĂ„tt fram till HallandsĂ„sen.

Den officiella elektriska rĂ€ckvidden pĂ„ nya Ford Kuga Plug-In ligger pĂ„ 5,6 mil, men nu kommer vi inte lĂ€ngre Ă€n strax över tre mil pĂ„ el. Även om det under testet Ă€r en mild vinter i de södra delarna av Sverige tar det som behövs i kupĂ©n kraft frĂ„n batterierna, och rĂ€ckvidden pĂ„ el minskar ju drastiskt vid motorvĂ€gstempo.

Lugnare tempo

Dagen efter nĂ€r vi kryssar i lugnare tempo inne i stan och pĂ„ landsvĂ€gar varar strömmen lĂ€ngre – men det blir Ă€ndĂ„ inte mer Ă€n cirka 4,6 mil pĂ„ el. Dock inte sĂ„ illa – fĂ„ laddhybrider lever verkligen upp till sin officiella rĂ€ckvidd. Och i mer modesta hastigheter kommer en laddhybrid till sin rĂ€tt, det Ă€r framför allt i stĂ€derna man ska göra sitt bĂ€sta för att köra med nollutslĂ€pp.

Men hur mycket bensin gĂ„r det Ă„t? Snittförbrukningen ska enligt körcykeln WLTP ligga pĂ„ endast 1,4 liter per 100 kilometer, men fullt sĂ„ snĂ„l körning lyckas vi inte med. Mellan 2,5 och tre liter per 100 kilometer blir det. Även det Ă€r en lĂ„g förbrukning.

Ford Kuga Plug-In har tre andra körlĂ€gen: EV Now dĂ„ bilen gĂ„r enbart pĂ„ el, EV Later för den som vill spara elen till stadskörningen och EV Charge som laddar batteriet under körningen – i det sistnĂ€mnda fallet ökar dock brĂ€nsleförbrukningen. Reglagen Ă€r lĂ€tta att förstĂ„ och stĂ€lla in men vĂ€xelvĂ€ljaren, utformad som ett snyggt snurrhjul i stĂ€llet för en praktisk spak, kĂ€nns inte helt bekvĂ€m.

Myller av knappar

De sköna sĂ€tena passar bĂ„de för korta och lĂ„nga personer – Ă€ven i baksĂ€tet borde lĂ€ngre och lite mer voluminösa personer trivas bra. Förarmiljön Ă€r överblickbar och den digitala instrumenteringen framför ratten snygg och enkel. Myllret av knappar pĂ„ sjĂ€lva ratten tar det en stund att sĂ€tta sig in i. Och pekskĂ€rmens menyer Ă€r krĂ„ngliga att anvĂ€nda.

Den Àr trevlig att köra och det Àr relativt tyst i kupén. FjÀdringen Àr dock satt som pÄ en sportbil, och det blir ganska stötigt att rulla pÄ mindre vÀgar. Den steglösa automatlÄdan av CVT-typ fungerar bra Àven om den vid nÄgra omkörningar kÀndes seg.

Rymligt utrymme

Bilens litiumjonbatteri Ă€r pĂ„ 14,4 kWh och placerat under baksĂ€tet. Det innebĂ€r att bagageutrymmet inte Ă€ts upp av batteriplats utan i stĂ€llet Ă€r vĂ€rdigt nog att kallas storlastare. Att baksĂ€tet gĂ„r att skjuta i lĂ€ngdled Ă€r ocksĂ„ ett klart plus. Hela 645 liter gĂ„r in i bagageutrymmet och fĂ€ller man baksĂ€tet uppenbarar sig 1 530 liter att sprida ut lasten pĂ„. Det Ă€r en annan klar fördel med bilen. Men laddtiden Ă€r inte optimal – det tar cirka fyra timmar med snabbladdare, annars sex timmar med hushĂ„llsuttag.

För den som vill ha fyrhjulsdrift – det gĂ„r inte att fĂ„ med laddhybriden – blir det till att vĂ€nta till hösten dĂ„ en sjĂ€lvladdande hybrid-Kuga dyker upp.

Ford Kuga 2,5 ST-Line X Plug-In Hybrid 225 HK

Specifikationer

Grundpris: 455 200 kr.

Förbrukning: 1,4 lit/100 km i hybridlÀge (WLTP).

KoldioxidutslÀpp: 32 g/km (WLTP).

KvÀveoxidutslÀpp: 7,7 mg/km (WLTP).

Motor: 4-cyl, 2,5 lit bensin + elmotor.

Kraftöverföring: automat, framhjulsdrift.

Skatt: 360 kr/Är.

Max effekt: 225 hk (kombinerad bensin + el).

Max vridmoment: ingen uppgift.

TjĂ€nstevikt: 1 891 kg.

LÀngd/bredd/höjd: 461/188/167 cm.

Bagage: 645–1 530 lit.

0–100 km/tim: 9,2 sek.

Toppfart: 200 km/tim.

MarkfrigÄng: 16 cm.

Max slÀpvagnsvikt: 1200 kg.

Omdömen

Motor/vÀxellÄda +++ (3 av 5)

Bensin- och elmotor synkar bra ihop under hybridlÀget. Opraktisk vÀxelvÀljare och emellanÄt aningen seg automatlÄda.

Ekonomi +++ (3 av 5)

Visst fĂ„r man mycket bil för pengarna men det blir Ă€ndĂ„ dyrt för den enskilde privatpersonen, trots klimatbonusen pĂ„ 37 152 kronor. Dock ett bra val för tjĂ€nstebilsföraren med lĂ„gt förmĂ„nsvĂ€rde – börjar pĂ„ lĂ„ga 1 300 kronor i mĂ„naden – och lĂ„g skatt.

Miljö ++++ (4 av 5)

Bonusbil med lÄg förbrukning och möjlighet till körning med nollutslÀpp i stÀderna.

Köregenskaper +++ (3 av 5)

Trevlig att köra men inget extra att skriva hem om. Bra isolering som ger relativt tyst fÀrd. Stötig fjÀdring.

SĂ€kerhet ++++ (4 av 5)

Fem stjÀrnor i Euro NCAP:s test. Mycket vÀlutrustad pÄ sÀkerhetsomrÄdet.

Helhet +++ (3 av 5)

Snygg design och bÀttre utrymmen Àn föregÄngaren. BÀst Àr faktiskt de stora lastmöjligheterna. En del plastiga detaljer i interiören. GÄr inte att fÄ med fyrhjulsdrift.

TvÄ konkurrenter

Peugeot 3008 Suv Plug-In Hybrid 300 AUT

Pris frĂ„n: 485 700 kr. 300 hk. CO2-utslĂ€pp: 29 g/km.

En riktigt bra laddhybrid med fin design och klar och tydlig instrumentering. Dessutom har den fyrhjulsdrift.

Volvo XC60 T8 Twin Engine

Pris frĂ„n: 591 900 kr. 406 hk. CO2-utslĂ€pp: 49 g/km.

Hög kvalitet och ordentligt med hÀstkrafter men dyr och levererar inte sÄ mÄnga mil pÄ el som utlovat.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!