Enkelhet i avancerat utförande

Porsches tvÄsitsiga cabriolet heter 718 Boxster, men om den i stÀllet lystrar till namnet 718 Spyder Àr det en specialversion av samma bil. Den har större motor och ett hÄrdare strÀngat chassi, men en enklare sufflett och manuell vÀxellÄda.

UtgÄngsmaterialet för specialaren 718 Spyder Àr Porsches mittmotorbil Boxster, som kom i sitt första utförande 1996. DÄ som en del av en vÄg med roadsterbilar frÄn olika mÀrken, dÀr lilla Mazda MX-5 Miata gick i spetsen.

UtgÄngsmaterialet för specialaren 718 Spyder Àr Porsches mittmotorbil Boxster, som kom i sitt första utförande 1996. DÄ som en del av en vÄg med roadsterbilar frÄn olika mÀrken, dÀr lilla Mazda MX-5 Miata gick i spetsen.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Motor2020-07-27 08:55

PĂ„ bakstammen stĂ„r det Spyder. En beteckning vars anor lĂ€r strĂ€cka sig tillbaka till hĂ€stkĂ€rrornas tid. I bilvĂ€rlden indikerar det en sportig, tvĂ„sitsig bil med fĂ€llbart tak – eller inget tak alls.

År 1953 lanserade Porsche en liten, fyrsitsig mittmotorbil som hette 550 Spyder. Den var framgĂ„ngsrik i mĂ„nga tĂ€vlingar, bland annat Targa Florio pĂ„ Sicilien och Carrera Panamericana i Mexiko. Men mest kĂ€nd Ă€r den av ett helt annat skĂ€l.

Den 30 september 1955 var filmskÄdisen och HollywoodstjÀrnan James Dean pÄ vÀg till en racerbana i Salinas, Kalifornien, dÀr han skulle tÀvla med sin 550 Spyder. Men resan slutade i en korsning dÀr en Ford Tudor ovÀntat svÀngde framför Dean som inte hann bromsa. Han dog omedelbart av skadorna, 24 Är gammal.

PÄkostad version

Efter 550 följde flera modeller som hette Spyder och numera anvĂ€nder Porsche namnet pĂ„ toppversionen av sin basmodell. Det lĂ„ter vimsigt, men kan förklaras. 718-serien Ă€r de billigaste sportbilarna i Porsches program och kostar i basutförande 590 000 kronor som coupĂ© (Cayman) och 612 000 som roadster (Boxster).

718 Spyder Àr den mest pÄkostade versionen av Boxster och har i stÀllet för en fyrcylindrig turbomotor en sexcylindrig utan turbo. Den Àr dessutom försedd med stötdÀmpare, fjÀdrar, bromsar och hjul som gör den anpassad för körning pÄ racerbana, om andan skulle falla pÄ. Men bÀst till sin rÀtt kommer bilen pÄ en vindlande landsvÀg en dag med uppehÄllsvÀder. I en vanlig Boxster fÀlls den fodrade suffletten elektriskt med en knapptryckning. I Spyder dÀremot mÄste man först trycka pÄ en knapp, fÀlla upp bakluckan, knÀppa loss ett par fippliga fÀsten och sedan manuellt vika ihop den ofodrade suffletten.

Vacker klang

Idén med 718 Spyder Àr nÀmligen att den ska pÄminna extra mycket om svunna tider, dÄ tygtaken var enkla och bilarna lÀtta. Men inre dörrhandtag i form av vÀvda stroppar, som i gamla tÀvlingsbilar, Àr nog ÀndÄ mest dekoration nÀr bilen vÀger mer Àn 1,5 ton.

Mycket annat ger dĂ€remot en förnimmelse av sportbilskörningens grundvalar. Motorn med fyra liters volym Ă€r varvvillig och har en vacker klang nĂ€r den belastas hĂ„rt. 718 Spyder sĂ€ljs dessutom bara med manuell vĂ€xellĂ„da. Att fĂ„ vĂ€xla sjĂ€lv ger en nĂ€rhet till bilens sjĂ€lsliv som en automatlĂ„da aldrig kan erbjuda. ÄndĂ„ sĂ€ljs majoriteten av Porsches sportbilar numera i automatvĂ€xlat utförande.

Styrning, chassibalans, gasrespons samt kupéutrymmets utformning och kvalitetskÀnsla Àr starka plustecken. Totalekonomi, krocksÀkerhet och miljöhÀnsyn Àr punkter som grumlar glÀdjen. Men att unna sig en 718 Spyder utgÄr sÄ klart inte frÄn nÄgot behovsbaserat förnuft, utan kan bokföras pÄ nöjeskontot. Precis som en segelbÄt eller en sommarstuga.

Porsche 718 Spyder

Grundpris: 940 000 kronor (testbilen 1 144 000 kronor inklusive extrautrustning).

Förbrukning: 10,9 liter/100 km (WLTP).

KoldioxidutslÀpp: 249 gram/km (WLTP).

KvÀveoxidutslÀpp: 24,2 mg/km (WLTP).

Motor: 4,0-liters sexcylindrig (boxer) bensin.

Kraftöverföring: 6-vÀxlad manuell vÀxellÄda, bakhjulsdrift.

Skatt: 15 927 kronor (gĂ€ller testexemplaret).

Max effekt: 420 hĂ€stkrafter vid 7 600 varv/minut.

Max vridmoment: 420 newtonmeter vid 5 000–6 800 varv/minut.

TjĂ€nstevikt: 1 526 kg (testexemplaret).

LÀngd/bredd/höjd (i meter): 4,43/1,80/1,26.

0–100 km/tim: 4,4 s.

Toppfart: 301 km/tim.

Omdömen

Motor/vÀxellÄda +++++ (5/5)

Trenden i bilvÀrlden Àr förbrÀnningsmotorer med turbo (överladdning). Men den hÀr nykonstruerade boxersedanen med fyra liters volym fÄr andas pÄ egen hand och gör det med finess, karisma och enastÄende egenskaper pÄ höga varvtal. Ett crescendo för bensinmotorn just nÀr elmotorerna nafsar tekniken i bakhasorna.

Ekonomi ++ (2/5)

Å ena sidan ohemult dyr att köpa och Ă€ga. Å andra sidan kan Porsches specialmodeller skryta med ett skapligt andrahandsvĂ€rde, de faller Ă„tminstone mindre procentuellt Ă€n mer ordinĂ€ra versioner. SvĂ„rbedömt lĂ€ge, men rĂ€kna med höga totalkostnader tills samlarvĂ€rdet slĂ„r igenom fullt ut – om okĂ€nt antal Ă„r.

Miljö + (1/5)

UtslÀppen av koldioxid Àr höga medan kvÀveoxiderna hÄller sig pÄ mattan. En stor motor med hög effekt slÄr obönhörligen igenom i de officiella brÀnslemÀtningarna.

Köregenskaper +++++ (5/5)

Som redskap för aktiv körning lÀngs en vindlande asfaltsvÀg Àr det svÄrt att tÀnka sig nÄgot bÀttre. Kombinationen av motorns egenskaper, den manuella vÀxellÄdan, bakhjulsdriften och vÀghÄllningen gör 718 Spyder till en pÄ samma gÄng klassisk och toppmodern körupplevelse.

SĂ€kerhet + (1/5)

Även hĂ€r ett svĂ„rbedömt lĂ€ge. 718 Spyder har viss form av modern sĂ€kerhetsutrustning, men innehĂ„ller inte Porsches senaste teknik. Dessutom Ă€r en lĂ„gbyggd sportbil alltid i riskzonen vid kollisioner med andra fordon. Ej krocktestad av Euro NCAP.

Helhet ++++ (4/5)

Ett par bottennapp i betygstabellen, men som exempel pÄ bilbyggarkonst med traditionella utgÄngspunkter Àr 718 Spyder en synnerligen lyckad kompromiss. Det finns Àven sportbilsmodeller frÄn Porsche med mer förnuft.

TvÄ konkurrenter

BMW Z4 M40i

652 000 kronor. 340 hĂ€stkrafter. 181–183 gram/km (WLTP).

Z4 finns inte med lika stark motor, hÀr Àr det en treliters sexcylindrig med turbo. Det motoralternativet gÄr dessutom bara att fÄ med automatlÄda. Men Z4 Àr ÀndÄ samma andas barn till ett lÀgre pris.

Morgan Plus Six

Cirka 1 000 000 kronor. 340 hĂ€stkrafter. 180 gram/km.

Tillverkad för hand i en liten engelsk fabrik. NÀrmare elementen Àr det svÄrt att komma i en ny sportbil 2020. Men faktum Àr att Plus Six Àr helt nykonstruerad och motor samt vÀxellÄda köps frÄn BMW, det Àr samma komponenter som i Z4 M40i.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om