PĂ„ bakstammen stĂ„r det Spyder. En beteckning vars anor lĂ€r strĂ€cka sig tillbaka till hĂ€stkĂ€rrornas tid. I bilvĂ€rlden indikerar det en sportig, tvĂ„sitsig bil med fĂ€llbart tak â eller inget tak alls.
à r 1953 lanserade Porsche en liten, fyrsitsig mittmotorbil som hette 550 Spyder. Den var framgÄngsrik i mÄnga tÀvlingar, bland annat Targa Florio pÄ Sicilien och Carrera Panamericana i Mexiko. Men mest kÀnd Àr den av ett helt annat skÀl.
Den 30 september 1955 var filmskÄdisen och HollywoodstjÀrnan James Dean pÄ vÀg till en racerbana i Salinas, Kalifornien, dÀr han skulle tÀvla med sin 550 Spyder. Men resan slutade i en korsning dÀr en Ford Tudor ovÀntat svÀngde framför Dean som inte hann bromsa. Han dog omedelbart av skadorna, 24 Är gammal.
PÄkostad version
Efter 550 följde flera modeller som hette Spyder och numera anvÀnder Porsche namnet pÄ toppversionen av sin basmodell. Det lÄter vimsigt, men kan förklaras. 718-serien Àr de billigaste sportbilarna i Porsches program och kostar i basutförande 590 000 kronor som coupé (Cayman) och 612 000 som roadster (Boxster).
718 Spyder Àr den mest pÄkostade versionen av Boxster och har i stÀllet för en fyrcylindrig turbomotor en sexcylindrig utan turbo. Den Àr dessutom försedd med stötdÀmpare, fjÀdrar, bromsar och hjul som gör den anpassad för körning pÄ racerbana, om andan skulle falla pÄ. Men bÀst till sin rÀtt kommer bilen pÄ en vindlande landsvÀg en dag med uppehÄllsvÀder. I en vanlig Boxster fÀlls den fodrade suffletten elektriskt med en knapptryckning. I Spyder dÀremot mÄste man först trycka pÄ en knapp, fÀlla upp bakluckan, knÀppa loss ett par fippliga fÀsten och sedan manuellt vika ihop den ofodrade suffletten.
Vacker klang
Idén med 718 Spyder Àr nÀmligen att den ska pÄminna extra mycket om svunna tider, dÄ tygtaken var enkla och bilarna lÀtta. Men inre dörrhandtag i form av vÀvda stroppar, som i gamla tÀvlingsbilar, Àr nog ÀndÄ mest dekoration nÀr bilen vÀger mer Àn 1,5 ton.
Mycket annat ger dĂ€remot en förnimmelse av sportbilskörningens grundvalar. Motorn med fyra liters volym Ă€r varvvillig och har en vacker klang nĂ€r den belastas hĂ„rt. 718 Spyder sĂ€ljs dessutom bara med manuell vĂ€xellĂ„da. Att fĂ„ vĂ€xla sjĂ€lv ger en nĂ€rhet till bilens sjĂ€lsliv som en automatlĂ„da aldrig kan erbjuda. ĂndĂ„ sĂ€ljs majoriteten av Porsches sportbilar numera i automatvĂ€xlat utförande.
Styrning, chassibalans, gasrespons samt kupéutrymmets utformning och kvalitetskÀnsla Àr starka plustecken. Totalekonomi, krocksÀkerhet och miljöhÀnsyn Àr punkter som grumlar glÀdjen. Men att unna sig en 718 Spyder utgÄr sÄ klart inte frÄn nÄgot behovsbaserat förnuft, utan kan bokföras pÄ nöjeskontot. Precis som en segelbÄt eller en sommarstuga.