Damernas klÀdsel har inte alltid varit en given del av mediernas Nobelbevakning. Före 1980-talet finns det relativt fÄ bilder. Men pÄ dem som finns kan man se hur trenderna avspeglats pÄ denna annars sÄ traditionstyngda kvÀll.
PÄ 1950-talet syns inspirationen frÄn Diors New Look, med markerade midjor och stora kjolar. TvÄ Ärtionden senare har siluetten förÀndrats i linje med rÄdande modeideal.
ââ1977 hade Silvia en paisleymönstrad klĂ€nning med ganska mjuk kjol, som den tidens maxikjolar. Det syns att de som Ă€r trendkĂ€nsliga följer med i modet, sĂ€ger Emma Severinsson, som Ă€r lektor i modevetenskap vid Lunds universitet.
Tydliga tidsmarkörer
Under det svulstiga 1980-talet Àr tidsmarkörerna tydliga, inte minst i drottning Silvias klÀnningar.
ââDen stora gula som hon hade 1985 med jĂ€ttepuffĂ€rmar och lite markerade höfter. 1990 hade hon en gigantisk spetskrage och det var ju ocksĂ„ trendigt â det Ă€r en sĂ„n dĂ€r signaturdetalj.
FrÄn 1990-talet vill Emma Severinsson lyfta fram en mindre spektakulÀr klÀnning, men som Àr typisk för sin tid.
ââGudrun Schymans klĂ€nning frĂ„n 1999 stĂ„r egentligen inte ut sĂ„ mycket. Den Ă€r mycket enkel, lĂ„ng, svart, figursydd â men den har den typiska 90-talslooken med tunna axelband och Ă€r vĂ€ldigt minimalistisk.
De senaste Ären Àr det hÄllbarhetstrenden gjort störst avtryck.
ââDen har vi ju i stort i samhĂ€llet, sĂ„ det Ă€r ju inte sĂ„ förvĂ„nande att det slĂ„r igenom ocksĂ„ pĂ„ Nobelfesten. Flera politiker har plockat upp den och det Ă€r spĂ€nnande att se hur man kan anvĂ€nda Nobelfesten som ett politiskt statement.
ââAlice Bah Kuhnke Ă€r det ultimata exemplet, med klĂ€nningen hon hade frĂ„n Stockholms stadsmissions Remake 2018. Hon ville verkligen profilera sig.
Till och med kungahuset har satsat pÄ ÄteranvÀndning. 2018 bar kronprinsessan Victoria en Nina Ricci-klÀnning som drottning Silvia hade vid Nobelfesten 1995.
Skapar diskussion
NobelklÀnningarna Àr en utmaning. Det gÄr att ta ut svÀngarna, men samtidigt ska man hÄlla sig inom ramarna. De riktigt spÀnnande klÀnningarna tycker Emma Severinsson Àr de som bryter med det traditionella och skapar diskussion.
ââDet tydligaste exemplet Ă€r vĂ€l prinsessan Madeleine 2002 nĂ€r hon hade en vĂ€ldigt urringad klĂ€nning som har kallats för "Baywatch-klĂ€nningen"
KlÀnningen fick blandade reaktioner. Kritikerna ansÄg att den visade för mycket hud, pÄhejarna att en ung och vacker mÀnniska ska fÄ visa upp sin kropp. Emma Severinsson drar en parallell till Birgit Friggebos urringade klÀnning 1992.
ââVissa tyckte att det var jĂ€ttemodigt och utmanande pĂ„ ett bra sĂ€tt, men hon fick ocksĂ„ enormt mycket kritik.
Ăven fĂ€rgval kan provocera â som Annie Lööfs klĂ€nning 2011 i starkt grönt och rosa som ansĂ„gs vara fruktansvĂ€rd.
ââAtt fĂ€rgsĂ€ttningen pĂ„ en ganska ansprĂ„kslös klĂ€nning kan vĂ€cka reaktioner sĂ€ger nĂ„got om det traditionsstyrda och vad man förvĂ€ntar sig.
NÀr Sara Danius nÄgra Är senare tog plats bland frackarna pÄ "pingvinberget" i stark rosa och orange var mottagandet ett helt annat.
ââDet beror förmodligen ocksĂ„ pĂ„ vem Annie Lööf Ă€r och Sara Danius var.
Ekonomin gör avtryck
En klÀnning som Emma Severinsson gÀrna vill lyfta fram Àr den frÄn Augusta Lundin som Selma Lagerlöf bar nÀr hon mottog litteraturpriset 1909, lÄngt innan tidningarna delade ut plus till kvÀllens kreationer.
ââHon var den första kvinnan som fick Nobelpriset i litteratur och Augusta Lundin Ă€r vĂ„r första modeskapare. Det finns en dubbelhet i den historien.
Vid Ärets Nobelfest tror hon att hÄllbarhetstemat hÄller i sig. Hon Àr ocksÄ nyfiken pÄ om den dystra ekonomin gör avtryck. Tidigare i Är kritiserades plagg vid visningar i Paris för att vara för lyxiga för de bistra tiderna.
ââDet ska bli spĂ€nnande att se om det Ă€r nĂ„got som kommer upp. Nobelfesten Ă€r ju lyx sĂ„ mycket det kan vara och det kan ju sticka i ögonen att titta pĂ„ lyx i en lĂ„gkonjunktur.