Ljudinspelning kan bli viktig ledtrÄd

Platsen kring vraket dĂ€r nio personer miste livet i Örebro Ă€r fortfarande avspĂ€rrad i vĂ€ntan pĂ„ att planet ska transporteras bort under söndagen. En ljudinspelning frĂ„n ett vittne kan bli en intressant ledtrĂ„d i utredningen.

Poliser pĂ„ plats vid flygplansvraket i nĂ€rheten av Örebro flygplats under fredagen.

Poliser pĂ„ plats vid flygplansvraket i nĂ€rheten av Örebro flygplats under fredagen.

Foto: Jeppe Gustafsson/TT

Olyckor2021-07-10 21:43

TvÄ dagar har gÄtt sedan flygplanskraschen i torsdags kvÀll dÀr samtliga ombord omkom. Under lördagen har Statens haverikommission (SHK) sÀkrat kÀnslig apparatur i flygplanet.

– Vi har tagit ur och sĂ€krat en minnesenhet ur planet som ska gĂ„ till laboratoriet för analys, sĂ€ger Peter Swaffer, avdelningschef pĂ„ SHK.

Polisen Àr ocksÄ klar med att skanna av olycksplatsen med metalldetektorer.

– De har gjort ett fint jobb för att sĂ€kerstĂ€lla att inget fattas frĂ„n planet.

Intressant film

En ljudinspelning frÄn ett vittne kan bli en intressant ledtrÄd i utredningen. Filmen visar inte sjÀlva hÀndelseförloppet, men den har fÄngat ljudet av flygplanet.

– Den ljudupptagningen Ă€r i vĂ„rt ljudlaboratorium och analyseras, tvĂ€ttas och renas sĂ„ att onödigt ljud tas bort.

Via ljudfilen kan motorns varvtal analyseras.

– Det kommer vi med exakthet kunna fĂ„ ut. Och om det vi hör avviker frĂ„n vad ett normalt varvtal skulle vara i den fasen av flygningen, dĂ„ har vi ytterligare nĂ„got intressant att titta pĂ„ som kan vara en del i orsaken. Det Ă€r det jag hoppas fĂ„ ut ur filmen.

Även passagerarnas fallskĂ€rmar ska analyseras. I dem finns en apparatur som mĂ€ter olika lufttryck.

– Ur det kan vi fĂ„ sjunkhastigheten. Men det kommer bara bekrĂ€fta flygplanets vĂ€g som vi redan vet, sĂ€ger Swaffer.

Farligt material

PÄ söndag eftermiddag planeras planet att bÀrgas och transporteras. DÄ stÀngs ocksÄ olyckplatsundersökningen, uppger Swaffer. BÀrgningen görs genom att lyfta upp vraket i en tÀckt transport som gÄr direkt till SHK lokal i StrÀngnÀs.

– DĂ€r kan vi arbeta i lugn och ro i inomhusmiljö och bra belysning. Allt kommer att tvĂ€ttas och sĂ€kerstĂ€llas – det finns till exempel brunnet material som Ă€r hĂ€lsovĂ„dligt för utredarna att jobba med.

En grundlig utredning av motorn ska göras. OcksÄ andra saker som rost pÄ planet eller lösa delar kommer att analyseras. I nulÀget finns inga ledtrÄdar som pekar Ät ett visst hÄll.

– Det finns ingenting Ă€n som gör att vi riktar in oss pĂ„ nĂ„got sĂ€rskilt, nĂ€r vi har all data kommer vi att hitta mer intressanta spĂ„r. Men Ă€ven om vi ser att nĂ„got Ă€r mer sannolikt Ă€n nĂ„got annat, kommer vi ocksĂ„ att utreda allt annat. Utesluter vi allting kommer vi till syvende och sist hitta nĂ„got vi inte kan utesluta, sĂ€ger Peter Swaffer.

Kan ta flera veckor

Hur lÄng tid analysarbetet kan ta beror pÄ flera faktorer.

– Vi Ă€r till viss del i externa hĂ€nder. Även om vi Ă€r kunniga Ă€r det en trovĂ€rdighetsfrĂ„ga att ocksĂ„ rĂ„dfrĂ„ga tillverkarna.

I det hÀr fallet handlar det om den flygplanstillverkaren De Havilland Canada och den amerikanska flygmotortillverkaren Pratt and Whitney.

– Vi vill ha med dem i rummet sĂ„ att de ger input. Givet att det Ă€r sommar och att folk Ă€r pĂ„ en annan del av jordklotet vet vi inte hur den tidsplanen ser ut. Det kan sannolikt röra sig om veckor. Det Ă€r den erfarenheten jag har frĂ„n flygolyckan i UmeĂ„, sĂ€ger Peter Swaffer.

TT: Hur sÀker Àr du pÄ att vi kommer att fÄ reda pÄ vad som har hÀnt?

– Det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga. Jag har vĂ€ldigt gott hopp om att vi ska kunna klargöra orsakerna. Det sĂ€ger jag utifrĂ„n att vi i de allra flesta fallen gör det. Jag kĂ€nner igen mig frĂ„n nĂ€r vi stod i UmeĂ„ för tvĂ„ Ă„r sedan. Det Ă€r mĂ„nga frĂ„getecken och saker att leta efter, och dĂ€r kom vi fram till mycket. Jag vĂ„gar nog sĂ€ga att vi kommer att lösa det hĂ€r ocksĂ„, sĂ€ger Peter Swaffer.

Fakta: DHC-2 Turbo Beaver

Olycksplanet DHC-2 Turbo Beaver Àr ett enmotorigt propellerplan tillverkat av kanadensiska De Havilland Canada.

Enligt SkÄnes fallskÀrmsklubb som Àger planet Àr modellen norra Europas snabbaste hoppflygplan. Planet nÄr uthoppshöjden 4000 meter pÄ i genomsnitt 14 minuter, beroende pÄ temperatur, lufttryck och antal hoppare. Planet har kapacitet att bÀra 10 fallskÀrmshoppare.

KÀlla: Skydive SkÄne


Fakta: Civila flygolyckor i Sverige

Flygolyckan i Örebro den 8 juli 2021 Ă€r tillsammans med olyckan pĂ„ ön StorsandskĂ€r i UmeĂ„ den 14 juli 2019 den femte dödligaste i Sverige sett till civila flygolyckor. I bĂ„da olyckorna omkom nio personer.

Den hittills allvarligaste flygolyckan i Sverige intrĂ€ffade i november 1964 i Ängelholm. 31 mĂ€nniskor omkom, dĂ€ribland tre riksdagsledamöter. Tolv personer överlevde olyckan.

Den nÀst allvarligaste flygolyckan pÄ svensk mark skedde den 8 februari 1949. Ett flygplan frÄn Madrid skulle landa i Köpenhamn, men styrdes om och kraschade utanför BarsebÀck i Sverige. Samtliga 27 passagerare omkom.

I januari 1977 omkom 22 personer – samtliga ombord – nĂ€r ett Vickers Viscount frĂ„n Linjeflyg störtade i ett radhusomrĂ„de i KĂ€lvesta utanför Stockholm. Planet var pĂ„ vĂ€g frĂ„n Jönköping till Bromma. Olycksorsaken var isbildning pĂ„ stabilisatorn. Ombord satt delar av Sveriges bordtennislandslag, bland dem den tidigare vĂ€rldsstjĂ€rnan och förbundskaptenen Hans AlsĂ©r.

I maj 1989 omkom 16 personer nÀr ett plan kraschade strax före landning i Oskarshamn. Flera riksdagsmÀn fanns bland de omkomna, liksom medlemmar i statliga post- och telekommittén. Bland dessa kan nÀmnas John-Olle Persson, nyutnÀmnd generaldirektör för AMS.

I krigstid intrÀffade ocksÄ flera allvarliga flygolyckor i Sverige. Den 22 oktober 1943 havererade ett svenskt kurirplan pÄ HÄllö i BohuslÀn efter att ha blivit beskjuten av ett tyskt jaktplan över Skagerack. Tretton personer omkom. 1944 omkom tio respektive elva mÀnniskor i tvÄ flygkrascher, i Kinnekulle respektive i naturreservatet MÄklÀppen utanför Falsterbo.

Den allvarligaste flygolyckan dÀr ett svenskt flygbolag varit inblandat skedde den 8 oktober 2001 pÄ Milano-Linate flygplatsen i Italien. DÄ kolliderade ett SAS-plan med 110 personer ombord med ett mindre plan med fyra personer pÄ startbanan. Samtliga ombord omkom. Av dem var 20 svenskar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!