TvÄ dagar har gÄtt sedan flygplanskraschen i torsdags kvÀll dÀr samtliga ombord omkom. Under lördagen har Statens haverikommission (SHK) sÀkrat kÀnslig apparatur i flygplanet.
ââVi har tagit ur och sĂ€krat en minnesenhet ur planet som ska gĂ„ till laboratoriet för analys, sĂ€ger Peter Swaffer, avdelningschef pĂ„ SHK.
Polisen Àr ocksÄ klar med att skanna av olycksplatsen med metalldetektorer.
ââDe har gjort ett fint jobb för att sĂ€kerstĂ€lla att inget fattas frĂ„n planet.
Intressant film
En ljudinspelning frÄn ett vittne kan bli en intressant ledtrÄd i utredningen. Filmen visar inte sjÀlva hÀndelseförloppet, men den har fÄngat ljudet av flygplanet.
ââDen ljudupptagningen Ă€r i vĂ„rt ljudlaboratorium och analyseras, tvĂ€ttas och renas sĂ„ att onödigt ljud tas bort.
Via ljudfilen kan motorns varvtal analyseras.
ââDet kommer vi med exakthet kunna fĂ„ ut. Och om det vi hör avviker frĂ„n vad ett normalt varvtal skulle vara i den fasen av flygningen, dĂ„ har vi ytterligare nĂ„got intressant att titta pĂ„ som kan vara en del i orsaken. Det Ă€r det jag hoppas fĂ„ ut ur filmen.
Ăven passagerarnas fallskĂ€rmar ska analyseras. I dem finns en apparatur som mĂ€ter olika lufttryck.
ââUr det kan vi fĂ„ sjunkhastigheten. Men det kommer bara bekrĂ€fta flygplanets vĂ€g som vi redan vet, sĂ€ger Swaffer.
Farligt material
PÄ söndag eftermiddag planeras planet att bÀrgas och transporteras. DÄ stÀngs ocksÄ olyckplatsundersökningen, uppger Swaffer. BÀrgningen görs genom att lyfta upp vraket i en tÀckt transport som gÄr direkt till SHK lokal i StrÀngnÀs.
ââDĂ€r kan vi arbeta i lugn och ro i inomhusmiljö och bra belysning. Allt kommer att tvĂ€ttas och sĂ€kerstĂ€llas â det finns till exempel brunnet material som Ă€r hĂ€lsovĂ„dligt för utredarna att jobba med.
En grundlig utredning av motorn ska göras. OcksÄ andra saker som rost pÄ planet eller lösa delar kommer att analyseras. I nulÀget finns inga ledtrÄdar som pekar Ät ett visst hÄll.
ââDet finns ingenting Ă€n som gör att vi riktar in oss pĂ„ nĂ„got sĂ€rskilt, nĂ€r vi har all data kommer vi att hitta mer intressanta spĂ„r. Men Ă€ven om vi ser att nĂ„got Ă€r mer sannolikt Ă€n nĂ„got annat, kommer vi ocksĂ„ att utreda allt annat. Utesluter vi allting kommer vi till syvende och sist hitta nĂ„got vi inte kan utesluta, sĂ€ger Peter Swaffer.
Kan ta flera veckor
Hur lÄng tid analysarbetet kan ta beror pÄ flera faktorer.
ââVi Ă€r till viss del i externa hĂ€nder. Ăven om vi Ă€r kunniga Ă€r det en trovĂ€rdighetsfrĂ„ga att ocksĂ„ rĂ„dfrĂ„ga tillverkarna.
I det hÀr fallet handlar det om den flygplanstillverkaren De Havilland Canada och den amerikanska flygmotortillverkaren Pratt and Whitney.
ââVi vill ha med dem i rummet sĂ„ att de ger input. Givet att det Ă€r sommar och att folk Ă€r pĂ„ en annan del av jordklotet vet vi inte hur den tidsplanen ser ut. Det kan sannolikt röra sig om veckor. Det Ă€r den erfarenheten jag har frĂ„n flygolyckan i UmeĂ„, sĂ€ger Peter Swaffer.
TT: Hur sÀker Àr du pÄ att vi kommer att fÄ reda pÄ vad som har hÀnt?
ââDet Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga. Jag har vĂ€ldigt gott hopp om att vi ska kunna klargöra orsakerna. Det sĂ€ger jag utifrĂ„n att vi i de allra flesta fallen gör det. Jag kĂ€nner igen mig frĂ„n nĂ€r vi stod i UmeĂ„ för tvĂ„ Ă„r sedan. Det Ă€r mĂ„nga frĂ„getecken och saker att leta efter, och dĂ€r kom vi fram till mycket. Jag vĂ„gar nog sĂ€ga att vi kommer att lösa det hĂ€r ocksĂ„, sĂ€ger Peter Swaffer.