Ljummet mottagande för nationellt biljettsystem

Regeringen vill lÀgga 111 miljoner kronor pÄ ett nytt nationellt biljettsystem för kollektivtrafiken. Men nÄgot skriande behov för en sÄdan satsning ser inte branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

Att köpa en biljett med sitt betalkort i spÀrren gÄr redan i Stockholm. Behovet för ett nationellt biljettsystem ifrÄgasÀtts av Svensk Kollektivtrafik.

Att köpa en biljett med sitt betalkort i spÀrren gÄr redan i Stockholm. Behovet för ett nationellt biljettsystem ifrÄgasÀtts av Svensk Kollektivtrafik.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Politik2021-09-06 15:28

Johan Wadman Ă€r vd för Svensk Kollektivtrafik som företrĂ€der de olika regionala kollektivtrafikmyndigheterna och lĂ€nstrafikbolagen i landet – bland annat SL, VĂ€sttrafik och SkĂ„netrafiken.

Han hÄller sig ljummen till förslaget.

– Vi tycker inte att det hĂ€r Ă€r det allra viktigaste. DĂ€remot har vi sagt att givet att det ska genomföras Ă€r det viktigt att staten stĂ„r för den finansieringen. PĂ„ det sĂ€ttet Ă€r det bra, sĂ€ger han.

Inte sÄ krÄngligt

De olika regionala bolagen arbetar redan med att göra de olika biljettsystemen kompatibla med varandra, sÀger Wadman, och han köper inte att det skulle vara sÀrskilt svÄrt att i dagslÀget köpa olika biljetter.

– Det kanske inte Ă€r sĂ„ krĂ„ngligt i verkligheten. I Stockholm kan man betala med betalkortet i spĂ€rrarna och i princip i hela landet har man olika, ganska enkla applösningar som gör det möjligt att via sin telefon köpa en biljett. Det finns redan i dag.

Huruvida 111 miljoner kronor rÀcker för att genomföra nÄgot sÄdant hÀr vill han inte uttala sig om och eventuella risker med att införa ett nationellt biljettsystem Àr svÄra att sia om i nulÀget, sÀger Johan Wadman.

Vill se förmÄnsbeskattning

Högre upp pĂ„ önskelistan fanns snarare nĂ„got liknande det regeringen föreslog om förmĂ„nscyklar – fast för kollektivtrafik.

– SĂ„ att man skulle kunna fĂ„ ett kollektivtrafikkort frĂ„n sin arbetsgivare, inom ett system för en förmĂ„nsbeskattning som gör det mer fördelaktigt att Ă„ka kollektivt, förklarar han.

Regeringen föreslÄr Àven en miljard kronor extra i stöd till kollektivtrafiken under 2022 för att kompensera för bortfall av biljettintÀkter.

– Vi kommer under 2022 att ha ett större bortfall Ă€n den miljard man har aviserat, sĂ€ger Johan Wadman.

Fakta: Regeringens kollektivtrafiksförslag

+ En miljard kronor i stöd till kollektivtrafiken för minskade biljettintÀkter till följd av pandemin.

+ Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige för 111 miljoner kronor.

+ Ändring av skattereglerna för förmĂ„nscyklar. Det innebĂ€r att "förmĂ„nscyklar med ett förmĂ„nsvĂ€rde pĂ„ högst 3 000 kronor per Ă„r inte behöver tas upp till beskattning, vilket motsvarar en cykel med ett marknadsvĂ€rde pĂ„ ca 15 000 kronor".

+ 200 miljoner kronor under 2022 för att förstÀrka stadsmiljöavtalen med sÀrskilt fokus pÄ cykling.

+ En satsning pÄ nattÄgstrafiken till och frÄn övre Norrland och JÀmtland genom att höja trafikavtalet "med 27 miljoner kronor 2024, att ytterligare medel tillförs Ären dÀrefter för att fortsatt finansiera nattÄgstrafiken och att Trafikverkets lÄneram utökas för att möjliggöra investeringar i nya lok och vagnar".

KĂ€lla: regeringen.se.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!