Johan Wadman Ă€r vd för Svensk Kollektivtrafik som företrĂ€der de olika regionala kollektivtrafikmyndigheterna och lĂ€nstrafikbolagen i landet â bland annat SL, VĂ€sttrafik och SkĂ„netrafiken.
Han hÄller sig ljummen till förslaget.
ââVi tycker inte att det hĂ€r Ă€r det allra viktigaste. DĂ€remot har vi sagt att givet att det ska genomföras Ă€r det viktigt att staten stĂ„r för den finansieringen. PĂ„ det sĂ€ttet Ă€r det bra, sĂ€ger han.
Inte sÄ krÄngligt
De olika regionala bolagen arbetar redan med att göra de olika biljettsystemen kompatibla med varandra, sÀger Wadman, och han köper inte att det skulle vara sÀrskilt svÄrt att i dagslÀget köpa olika biljetter.
ââDet kanske inte Ă€r sĂ„ krĂ„ngligt i verkligheten. I Stockholm kan man betala med betalkortet i spĂ€rrarna och i princip i hela landet har man olika, ganska enkla applösningar som gör det möjligt att via sin telefon köpa en biljett. Det finns redan i dag.
Huruvida 111 miljoner kronor rÀcker för att genomföra nÄgot sÄdant hÀr vill han inte uttala sig om och eventuella risker med att införa ett nationellt biljettsystem Àr svÄra att sia om i nulÀget, sÀger Johan Wadman.
Vill se förmÄnsbeskattning
Högre upp pĂ„ önskelistan fanns snarare nĂ„got liknande det regeringen föreslog om förmĂ„nscyklar â fast för kollektivtrafik.
ââSĂ„ att man skulle kunna fĂ„ ett kollektivtrafikkort frĂ„n sin arbetsgivare, inom ett system för en förmĂ„nsbeskattning som gör det mer fördelaktigt att Ă„ka kollektivt, förklarar han.
Regeringen föreslÄr Àven en miljard kronor extra i stöd till kollektivtrafiken under 2022 för att kompensera för bortfall av biljettintÀkter.
ââVi kommer under 2022 att ha ett större bortfall Ă€n den miljard man har aviserat, sĂ€ger Johan Wadman.