ââOm man tittar hĂ€r i Stockholm Ă€r det för mĂ„nga elsparkcyklar och dĂ„lig ordning. Det Ă€r allvarligt för trafiken. I Stockholm stad kan man göra mer, sĂ€ger Stefan Löfven till TT.
Samtidigt har kommunerna förutsÀttningar att lösa problemet, fortsÀtter Löfven:
ââDet ser olika ut för olika kommuner. En del har inga elsparkcyklar över huvud taget, en del begrĂ€nsar var man kan Ă„ka och inte och var man fĂ„r parkera. Det finns att göra inom lagstiftningens ramar sĂ„ det gĂ„r att börja dĂ€r.
Partier vill se Àndring
Moderaterna, Sverigedemokraterna, Centerpartiet och VÀnsterpartiet krÀver att regeringen gör mer för att skapa bÀttre ordning kring elsparkcyklarna runt om i landet.
Enskilda ledamöter frÄn övriga partier har ocksÄ lÀmnat in motioner med samma innebörd.
Att hÀnvisa till att det Àr kommunerna som hanterar frÄgan rÀcker inte, sÀger VÀnsterpartiets trafikpolitiska talesperson Jens Holm till Ekot i Sveriges Radio.
ââĂ r efter Ă„r fĂ„r fordonen finnas ute i trafiken och skapa sĂ„ mycket olĂ€genheter och utsĂ€tta sĂ„ mĂ„nga mĂ€nniskor för sĂ„ stora risker utan att regeringen har agerat.
Vill ha fler regleringar
Holm menar att precis som det finns begrĂ€nsningar för klass 2-mopeder â som Ă„ldersgrĂ€ns, krav pĂ„ hjĂ€lm och krav pĂ„ trafikförsĂ€kring â mĂ„ste liknande regleringar införas för elsparkcyklar.
Maria Stockhaus, Moderaternas trafikpolitisk talesperson, Àr ocksÄ kritisk mot hanteringen.
ââMĂ„nga Ă€r oroade och irriterar sig över elsparkcyklar som slĂ€ngs hĂ€r och dĂ€r och blir ett hinder för dem som gĂ„r eller cyklar, sĂ€ger hon till Ekot.