Förslaget ingÄr i en ny satsning som partiet kallar "SverigebrÀnsle".
I dag ligger reduktionsplikten, det vill sÀga andelen inblandning av biodrivmedel, pÄ 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin.
S vill sÀnka andelen till 19 procent för diesel och behÄlla nivÄn pÄ bensinen nÀsta Är.
ââPriserna har varit historiskt höga och slagit hĂ„rt mot vanligt folk, men priserna har ocksĂ„ varit volatila, sĂ€ger den ekonomiskpolitiska talespersonen Mikael Damberg.
NÄr inte klimatmÄlen
S vill inte röra reduktionsplikten för bensin eftersom bioetanol fortfarande Àr billigare vilket betyder att bensinbolagen redan i dag har ett intresse av att blanda in en stor andel biobrÀnsle, fortsÀtter Damberg.
Han medger att Sverige inte nÄr mÄlet om minskade utslÀpp inom transportsektorn med S nya förslag.
ââDet kommer att krĂ€vas ytterligare insatser för att nĂ„ klimatmĂ„len till 2030, sĂ€ger Damberg.
Partiet föreslÄr Àven sÀnkt reduktionspliktsavgift, sÀnkt skatt pÄ biobrÀnslen till EU:s miniminivÄ och en övergÄng till diesel i miljöklass, sÄ kallad MK3-diesel. Sverige har i dag som standard miljöklass 1.
S: 4 kronor lÀgre pris
Sammantaget skulle detta kunna ge en priseffekt pÄ cirka 4 kronor lÀgre dieselpris vid pump jÀmfört med i dag, enligt S.
Man betonar samtidigt att priseffekterna Àr osÀkra.
ââDen huvudsakliga orsaken till att priset stuckit ivĂ€g Ă€r ju vĂ€rldsmarknadspriset pĂ„ olja. Men vi tror att med de hĂ€r Ă„tgĂ€rderna kan vi bidra med mer stabilitet pĂ„ brĂ€nslemarknaden och dĂ€rmed ocksĂ„ pĂ„ prisbilden, sĂ€ger Anna-Caren SĂ€therberg, S miljöpolitiska talesperson.
S vill ocksÄ att staten ska ta ett större ansvar för att öka biodrivmedelsproduktionen. Sverige kan anvÀnda det "gröna guldet", som Damberg uttrycker det, i högre utstrÀckning.
ââDet finns mycket grenar och annat i skogsavverkningen som i dag inte anvĂ€nds fullt ut. Mycket av det kan anvĂ€ndas för att skapa biodrivmedel, sĂ€ger han.
TĂ€vla genom auktion
Samtidigt vill partiet att staten auktionerar ut uppköp av biodrivmedel med lÄnga löptider.
ââStaten förbinder sig att köpa en stor del biodrivmedel under tio Ă„rs tid och sedan fĂ„r man tĂ€vla om att producera detta, och dĂ„ pressar man priset. DĂ„ har man ocksĂ„ en kund under tio Ă„rs tid som Ă€r sĂ€ker, sĂ€ger Mikael Damberg.
Vid Ärsskiftet sÀnker regeringen och SD reduktionsplikten till 6 procent för bÄde bensin och diesel. Det innebÀr att inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel minskar kraftigt.