S: 4 kronor lÀgre dieselpris vid pump

Socialdemokraterna vill sÀnka reduktionsplikten för diesel till 19 procent. Det skulle enligt partiet ge 4 kronor lÀgre pris vid pump. Samtidigt lÀr en sÄdan ÄtgÀrd öka Sveriges koldioxidutslÀpp.

Mikael Damberg, ekonomisk-politisk talesperson för Socialdemokraterna.

Mikael Damberg, ekonomisk-politisk talesperson för Socialdemokraterna.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Politik2023-10-19 11:23

Förslaget ingÄr i en ny satsning som partiet kallar "SverigebrÀnsle".

I dag ligger reduktionsplikten, det vill sÀga andelen inblandning av biodrivmedel, pÄ 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin.

S vill sÀnka andelen till 19 procent för diesel och behÄlla nivÄn pÄ bensinen nÀsta Är.

– Priserna har varit historiskt höga och slagit hĂ„rt mot vanligt folk, men priserna har ocksĂ„ varit volatila, sĂ€ger den ekonomiskpolitiska talespersonen Mikael Damberg.

NÄr inte klimatmÄlen

S vill inte röra reduktionsplikten för bensin eftersom bioetanol fortfarande Àr billigare vilket betyder att bensinbolagen redan i dag har ett intresse av att blanda in en stor andel biobrÀnsle, fortsÀtter Damberg.

Han medger att Sverige inte nÄr mÄlet om minskade utslÀpp inom transportsektorn med S nya förslag.

– Det kommer att krĂ€vas ytterligare insatser för att nĂ„ klimatmĂ„len till 2030, sĂ€ger Damberg.

Partiet föreslÄr Àven sÀnkt reduktionspliktsavgift, sÀnkt skatt pÄ biobrÀnslen till EU:s miniminivÄ och en övergÄng till diesel i miljöklass, sÄ kallad MK3-diesel. Sverige har i dag som standard miljöklass 1.

S: 4 kronor lÀgre pris

Sammantaget skulle detta kunna ge en priseffekt pÄ cirka 4 kronor lÀgre dieselpris vid pump jÀmfört med i dag, enligt S.

Man betonar samtidigt att priseffekterna Àr osÀkra.

– Den huvudsakliga orsaken till att priset stuckit ivĂ€g Ă€r ju vĂ€rldsmarknadspriset pĂ„ olja. Men vi tror att med de hĂ€r Ă„tgĂ€rderna kan vi bidra med mer stabilitet pĂ„ brĂ€nslemarknaden och dĂ€rmed ocksĂ„ pĂ„ prisbilden, sĂ€ger Anna-Caren SĂ€therberg, S miljöpolitiska talesperson.

S vill ocksÄ att staten ska ta ett större ansvar för att öka biodrivmedelsproduktionen. Sverige kan anvÀnda det "gröna guldet", som Damberg uttrycker det, i högre utstrÀckning.

– Det finns mycket grenar och annat i skogsavverkningen som i dag inte anvĂ€nds fullt ut. Mycket av det kan anvĂ€ndas för att skapa biodrivmedel, sĂ€ger han.

TĂ€vla genom auktion

Samtidigt vill partiet att staten auktionerar ut uppköp av biodrivmedel med lÄnga löptider.

– Staten förbinder sig att köpa en stor del biodrivmedel under tio Ă„rs tid och sedan fĂ„r man tĂ€vla om att producera detta, och dĂ„ pressar man priset. DĂ„ har man ocksĂ„ en kund under tio Ă„rs tid som Ă€r sĂ€ker, sĂ€ger Mikael Damberg.

Vid Ärsskiftet sÀnker regeringen och SD reduktionsplikten till 6 procent för bÄde bensin och diesel. Det innebÀr att inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel minskar kraftigt.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!