Koranbränningarna inkomstkälla för Tiktok

Sociala mediejätten Tiktok upplåter sin plattform till livesända koranbränningar och tjänar själva pengar på kuppen. Men bolaget är tyst om ansvarsfrågan.
–Provocerande innehåll kan öka engagemanget, men på sikt kan det också skrämma bort användare, säger juridikprofessorn Mårten Schultz.

En man livesänder på Tiktok om koranbränning och får donationer av tittare. Arkivbild

En man livesänder på Tiktok om koranbränning och får donationer av tittare. Arkivbild

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Samhälle2023-08-17 06:00

Salwan Momika och Salwan Najem har i sommar gjort sig kända genom att bränna koraner i Stockholm.

På Tiktok har de sänt live nästan dagligen under aktionerna och sänt andra videor där de kritiserar islam.

Sändningarna har fått tiotals miljoner visningar och enligt Salwan Momika kan han tjäna upp emot 3 000 kronor per sändning, genom att ta emot gåvor från tittarna som byts in mot riktiga pengar.

– Jag får ingen hjälp av socialtjänsten så jag lever på de pengarna. Jag kan stå på egna ben, sade Salwan Momika i en intervju med TT förra veckan.

Kompanjonen Salwan Najem tar också emot gåvor på Tiktok, men han ligger inte lika högt upp på veckorankingen.

Tiktok tar hälften av gåvornas värde och tjänar på så sätt på koranbrännarnas aktivitet.

Vill inte svara på frågor

När TT:s reporter hör av sig till Tiktok vill de inte svara på hur bolaget ser på ansvarsfrågan eller huruvida de live-sända koranbränningarna följer plattformens egen policy.

"Vi tackar nej till att medverka i en intervju, men tack för frågan!", skriver Parisa Khosravi, kommunikationschef på Tiktok i ett mejl.

Mårten Schultz är professor i civilrätt och grundare av organisationen Institutet för Juridik och Internet som jobbar med ansvarsfrågor för plattformar. Han säger att sociala mediejättar som Tiktok sällan självmant tar på sig juridiskt ansvar för innehållet men att de ofta har väl avvägda regler för vad som får spridas, även om de inte alltid följs.

– Tiktok är ju världens största sociala medium och dessutom är det rörlig bild vilket gör det ännu svårare att ha bottar som tar hand om innehållsmoderering. Det har jag rätt stor förståelse för, säger han.

Kan skrämma bort användare

Han säger att Tiktoks affärsmodell bygger på engagerande innehåll som genererar besökare och i sin tur intäkter. Men att tillåta för kontroversiellt innehåll kan få motsatt effekt.

– Provocerande innehåll kan öka engagemanget, men på sikt kan det också skrämma bort användare.

Enligt Schultz har plattformarna ett moraliskt ansvar för vad som publiceras. Ett exempel där Facebook brast var när de tog lång tid på sig att ta bort en livevideo från en skjutning i Nya Zeeland, trots flera anmälningar från användare.

– Däremot är det mycket svårare att bygga algoritmer som snabbt kan hitta en man som sitter i en soffa och pratar skit om islam, säger Mårten Schultz.

Fakta: Så ser Tiktoks egna regler ut

Trots begränsat juridiskt ansvar för innehållet som sprids på plattformen så har Tiktok egna regler som begränsar användarna.

Bland annat tillåts inte innehåll som angriper en person eller grupp på grund av religion.

Tiktok har även en ranking där användare kan se de konton som har fått flest gåvor under den senaste veckan. Salwan Momika har under flera veckor legat högt på listan.

För att kvalificera sig för att synas på veckorankingen får man inte manipulera veckorankingen genom "att presentera känsliga ämnen på ett provocerande eller polariserande sätt, så att tittarna engagerar sig för att stödja ståndpunkten eller uttalandet".

Kinesiskägda Tiktok är en av världens snabbast växande sociala medier-plattformar och är speciellt populärt bland barn. Exakta antalet användare är svårt att få fram, men plattformen uppskattas ha omkring en miljard aktiva användare. Facebook har som jämförelse nästan tre miljarder aktiva användare.

Främst används appen till att skapa och dela korta filmklipp, ofta tillsammans med musik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!