Hon jobbar som butiksanstÀlld och tycker att skillnaden sedan covidlagen infördes Àr ganska stor.
Butiken kan slĂ€ppa in tolv personer, och pĂ„ helgerna kan det vara 20â30 personer utanför, berĂ€ttar hon. En del uttrycker missnöje, men de flesta har förstĂ„else.
ââEn del kunder Ă€r irriterade, det finns de som vill komma in Ă€ndĂ„, sĂ€ger Maja Sandberg.
Hon ser ocksÄ att kunderna tar lÀngre tid pÄ sig i butiken nÀr de vÀl kommer in, med följden att vissa utanför tröttnar.
ââFolk vill inte stĂ„ och vĂ€nta i kön sĂ„ dĂ„ gĂ„r de i stĂ€llet.
"Mindre brister"
Den nya covidlagen började gÀlla den 10 januari och stÀller höga krav pÄ butikerna. Bland annat ska det tydligt framgÄ hur mÄnga som max fÄr vara i butiken samtidigt och antalet besökare ska ocksÄ dokumenteras. Dessutom ska det finnas möjlighet att tvÀtta eller sprita hÀnderna.
Majoriteten av butikerna vill göra rÀtt, sÀger Moa Karlsson, bitrÀdande enhetschef för tillsyn pÄ lÀnsstyrelsen i Stockholm, som Àr ute pÄ inspektion i SkÀrholmens centrum.
ââDet har varit mindre brister och nĂ€r vi har pĂ„talat har man Ă„tgĂ€rdat det. Vi har gjort runt 300 besök och det Ă€r nĂ„gra fĂ„ dĂ€r vi kommer att gĂ„ ut igen, sĂ€ger Moa Karlsson.
Verksamheter som inte följer föreskrifterna hotas av böter eller i vÀrsta fall stÀngning.
GÄr pÄ tips
Men tillsynens syfte Àr i första hand att informera och bidra med rÄd och stöd.
ââMĂ„let Ă€r att minska smittspridning och det bĂ€sta sĂ€ttet att fĂ„ till det Ă€r via frivilliga rĂ€ttelser i de fall dĂ€r vi hittar nĂ„gon avvikelse eller nĂ„gonting som de saknar. MĂ„let Ă€r inte att vi ska skriva x antal förelĂ€gganden eller fĂ„ viten utdömda, sĂ€ger Moa Karlsson.
LÀnsstyrelsen gÄr mycket pÄ tips de fÄr in frÄn tillsynspersoner i kommunerna, som kan rapportera om trÀngsel eller brister.
ââMĂ„nga av de smĂ„ butikerna Ă€r glada nĂ€r vi kommer ut. Dels att man kan fĂ„ information om man har frĂ„gor, men man uttrycker Ă€ven att man Ă€r glad över att det har blivit en lag för att det blir tydligare och ett stöd för butikerna nĂ€r de ska förklara för kunderna varför de inte fĂ„r gĂ„ in fler.
Blivit fÀrre
Ewa Olsén, teamleader pÄ Clas Ohlson, Àr positiv till att lagen införts.
ââAntalet kunder minskade redan nĂ€r restriktionerna kom, men det ser man ju nu nĂ€r lagen kom att det har blivit Ă€nnu fĂ€rre, sĂ€ger hon.
ââJag har aldrig upplevt att vi har behövt sĂ€ga till nĂ„gon. Vi försöker backa, men vissa förstĂ„r Ă€ndĂ„ inte skyltarna om att hĂ„lla avstĂ„nd, och dĂ„ fĂ„r man backa igen.
I Stockholm har lÀnsstyrelsen under de första veckorna fokuserat pÄ handelsplatser. NÀsta vecka kommer man att titta mer pÄ gym och sportanlÀggningar. Kaféer och restauranger Àr dock inte lÀnsstyrelsens ansvar, utan det ligger pÄ kommunerna.
LÀnsstyrelsen i Dalarna har ansvar för tillsynen nationellt. Den första nationella Äterrapporteringen om hur butiker och andra verksamheter sköter sig vÀntas nÀsta vecka. Innan dess vill lÀnsstyrelsen inte uttala sig om vad man hittills sett.