Tågen ska gå upphöjda från marken på så kallade landbroar och kunna köra i 400 kilometer i timmen.
Enligt kommunernas kalkyl ska banan längs den 28,5 mil långa sträckan kosta 100 miljarder svenska kronor. Pengarna ska lånas från främst Europeiska investeringsbanken.
Kommunerna vill tills vidare hålla staten utanför projektet.
– Vi har inga ambitioner att komma in i budgetprioriteringen i den nationella transportplanen. Vi har försökt hitta en gamechanger och bli vägledande för andra kommuner för att hantera den extrema infrastrukturskuld som vi har i Sverige, säger projektledaren Anders Brunberg vid Uddevalla kommun till Dagens Nyheter.
Eftersom banan ska korsa gränsen behövs dock statens godkännande.
– Vi behöver också statens hjälp att bevilja ett riksintresse. Eventuellt ge statliga garantier, i och med att vi hjälper staten med infrastrukturskulden, säger Anders Brunberg.
Den så kallade Skagerrakbanan ska enligt planerna gå från Ski söder om Oslo till Surte norr om Göteborg. I övrigt ska tågen gå på redan befintlig räls.
Följande stationer finns med i kalkylen: Oslo, Ski, Askim, Sarpsborg och Halden i Norge samt Strömstad, Tanum, Munkedal, Uddevalla, Stenungsund, Kungälv och Göteborg i Sverige.