Julen Ă€r en av Ă„rets största reshelger för tĂ„gbolagen â och den första sedan Trafikverkets digitala planeringssystem togs i bruk den 11 december.
Enligt SJ:s presschef Tobbe Lundell pÄverkas inte resenÀrerna hittills i julveckan, men bakom kulisserna arbetar bolagets it-anstÀllda och trafikledning hÄrt för att hantera de tekniska fel som upptÀckts efter systemskiftet.
ââDet krĂ€ver mycket resurser sĂ„ vĂ„r trafikledning börjar bli sliten. Just nu ser det ut att funka, men det Ă€r skört. Vi Ă€r oroliga för andra större störningar, alltsĂ„ nĂ„gon yttre pĂ„verkan som kommer att krĂ€va resurser, för dĂ„ tror vi att det kan uppstĂ„ störningar nĂ€r det blir intensiv trafik, sĂ€ger Tobbe Lundell.
NÄgra exempel pÄ oförutsedda hÀndelser som skulle kunna stÀlla till det i jul Àr ett vÀderomslag eller en nedriven kontaktledning.
ââVi har redan sett att om man till exempel behöver leda om tĂ„g pĂ„ grund av en hĂ€ndelse sĂ„ har Trafikverket efter sitt systemskifte jĂ€ttestora problem med att ge ut nya tĂ„gnummer. Det tar vĂ€ldigt lĂ„ng tid för dem och det kan fĂ„ vĂ€ldigt stor negativ pĂ„verkan, sĂ€ger Tobbe Lundell.
"Extra resurser"
Enligt Trafikverket ser det ut som om tÄgen kommer att gÄ som planerat i jul men situationen Àr "vÀldigt tuff", enligt presschefen Bengt Olsson. Han anser dock att myndigheten har gjort allt den kunnat inför helgerna.
ââVi tycker att vi har gjort en planering som ska hĂ„lla över jul och nyĂ„r. Vi har satt till alla klutar, vi har plockat in extra personal och personer som har jobbat med trafikledning tidigare, om det skulle hĂ€nda nĂ„got som vi inte har kunnat planera för.
De extra resurserna har satts in pÄ samtliga Ätta trafikcentraler i landet. Dessutom kommer alla banarbeten, utom akuta jobb, att vara pausade under julen. PÄ frÄgan om huruvida Trafikverket arbetar med att förbÀttra omledningen av tÄg, svarar Bengt Olsson:
ââDen frĂ„gan Ă€r löst helt och hĂ„llet, sĂ„ det Ă€r ingen utmaning lĂ€ngre.
Hoppar in pÄ lediga dagar
Men det Ă€r inte bara systembytet som pressar inför jul â utan ocksĂ„ det anstrĂ€ngda sjukdomslĂ€get bland personalen. För att klara jultrafiken behöver SJ-anstĂ€llda jobba övertid och bolaget har erbjudit mer betalt för att försöka fĂ„ in extrapersonal, uppger Olle Blomberg, huvudskyddsombud pĂ„ SJ, för tidningen Arbetet.
Trots höga sjukskrivningstal ser dock SJ:s Tobbe Lundell positivt pÄ lÀget.
ââVi har mĂ„nga som gĂ„r in och jobbar pĂ„ lediga dagar och vi har ocksĂ„ timanstĂ€llda som vi sĂ€tter in. Det ser bra ut, vi Ă€r inte helt fĂ€rdiga men vĂ„r personalfunktion jobbar med att ringa in folk, sĂ„ det pĂ„gĂ„r fortfarande ett arbete med att fylla alla vakanser, sĂ€ger han.
Smittspridningen i samhĂ€llet mĂ€rks Ă€ven pĂ„ Trafikverket â vilket oroar mer Ă€n vĂ€dret och hĂ€ndelser i trafiken som myndigheten Ă€r van att hantera.
ââVi har en hel del som Ă€r sjuka inom vĂ„r trafikledning. Vi gĂ„r rĂ€tt tungt med vĂ„r personal just nu, sĂ„ de har en tuff tillvaro för stunden, sĂ€ger Bengt Olsson och tillĂ€gger:
ââVi hade en utmaning i Malmö nĂ€r tio anmĂ€lde sig sjuka i gĂ„r morse och det tog en stund innan vi hade kallat in extra folk. Men Ă€n sĂ„ lĂ€nge har vi löst det pĂ„ samtliga stĂ€llen. Sedan fĂ„r vi se hur vi löser trafiksituationen om det skulle bli ytterligare sjukskrivningar.
"Koll pÄ lÀget"
I fjol stĂ€llde SJ in cirka 30 avgĂ„ngar per dag under julveckan till följd av sjukdom bland personalen och tidigare schemastrul. Men i Ă„r kan resenĂ€rerna Ă€n sĂ„ lĂ€nge andas ut â i skrivande stund finns inga besked om instĂ€llda tĂ„g.
ââI fjol hade vi pĂ„ SJ lanserat ett helt nytt planeringssystem som satte kĂ€ppar i hjulet för oss. Vi hade inte kontroll pĂ„ lĂ€get och hade mĂ„nga tjĂ€nstgöringsscheman som var vĂ€ldigt ineffektiva. Vi simmade i lervĂ€lling för att rĂ€tta upp situationen dag för dag. I Ă„r har vi en helt annan situation nĂ€r vi har koll pĂ„ lĂ€get, sĂ€ger Tobbe Lundell.
Till följd av lokförarbrist har dock bÄde SJ och MTR tvingats att reducera trafiken under Äret och i de nya tidtabellerna frÄn den 11 december.
ââVi har anpassat vĂ„rt utbud i grunden. Det vi verkligen jobbar för Ă€r att vi ska köra alla avgĂ„ngar vi sĂ„lt biljetter till. Vi jobbar ocksĂ„ intensivt med nyrekrytering, egen lokförarutbildning och en rad Ă„tgĂ€rder, men det Ă€r sĂ„dant som fĂ„r effekt först pĂ„ sikt, sĂ€ger Tobbe Lundell.