Malmbanan: "Fynd begravda under lasten"

Haverikommissionen fortsÀtter att undersöka urspÄrningen pÄ Malmbanan.
–Det finns delar vi Ă€r intresserade av som Ă€r begravda under lasten, sĂ€ger Johan Gustafsson pĂ„ haverikommissionen.TĂ„gtrafiken kommer att stĂ„ still under ytterligare flera dagar.

HÀr spÄrade malmtÄget ur.

HÀr spÄrade malmtÄget ur.

Foto: Anders Humlebo

Transport2021-11-09 09:13

TvÄ utredare frÄn Statens haverikommission Àr pÄ tisdagen pÄ plats dÀr malmtÄget frÄn LKAB spÄrade ur strax norr om GÀllivare. Olycksplatsundersökningen kommer att ta flera dagar, sÀger Johan Gustafsson, avdelningschef pÄ haverikommissionen.

– Vi behöver vara pĂ„ plats sĂ„ lĂ€nge det finns fortsatt fakta för oss att sĂ€kra.

– Vi vill leta reda pĂ„ ett par hjulaxlar. Olyckan kan bero pĂ„ ett rĂ€lsbrott, dĂ„ vill vi ocksĂ„ hitta de delarna. Och likadant vill vi titta pĂ„ om det kan vara hjulskador som kan ha orsakat hĂ€ndelsen, sĂ€ger han.

LKAB:s interna bÀrgnings- och röjningsstyrka Àr pÄ plats för att hjÀlpa till i arbetet.

Inga tÄg före mÄndag

Malmbanan Àr enkelspÄrig, vilket gör den till en sÄrbar strÀcka. Enligt Trafikverket kan tÄgtrafiken tidigast komma igÄng vid midnatt pÄ mÄndag.

De flesta av de vagnar som stod kvar pÄ rÀlsen har kunnat fraktas bort, men de 38 vagnar som spÄrade ur har inte kunnat tas omhand Ànnu eftersom det skulle störa haverikommissionens arbete.

Kostnaderna för olyckan landar i miljonklassen. Att laga och ersĂ€tta vagnarna berĂ€knas kosta LKAB mellan 20–60 miljoner kronor. Till det kommer kostnader för stoppet – varje dag förlorar gruvbolaget 14 miljoner kronor eftersom leveranserna inte kommer fram.

Svar om orsak dröjer

Haverikommissionen har Ă€nnu inte fattat nĂ„got beslut om den ska inleda en utredning av olyckan. Men enligt P 4 Norrbotten talar det mesta för att det blir sĂ„. Anledningen Ă€r att kostnaderna anses överstiga tvĂ„ miljoner euro, vilket innebĂ€r att myndigheten dĂ„ mĂ„ste starta en utredning.

– Troligen kommer det att bli en utredning. Men vi vill ha lite mer information om hĂ€ndelsen och skadorna först innan vi fattar det slutgiltiga beslutet, sĂ€ger Johan Gustafsson till TT.

Svaret om vad som orsakade olyckan ser alltsĂ„ ut att dröja – om haverikommissionen inleder en utredning tar det normalt upp till ett Ă„r att slutföra den.

Inte första gÄngen

MalmtÄget frÄn LKAB gick av rÀlsen mellan SiktrÀsk och Lina Àlv pÄ söndagsmorgonen.

Det Àr inte första gÄngen det sker urspÄrningar pÄ strÀckan mellan Kiruna och GÀllivare, en strÀcka som Àr hÄrt trafikerad i och med att LKAB kör malm till Narvik och LuleÄ frÄn Kiruna och GÀllivare.

Förra Äret larmade Trafikverket om risk för urspÄrningar pÄ den aktuella strÀckan.

Fakta: Malmbanan

Malmbanan Àr Sveriges tyngst trafikerade jÀrnvÀg och en av landets viktigaste jÀrnvÀgar för transport av mÀnniskor och gods.

PersontÄg, godstÄg och malmtÄg kör pÄ den 50 mil lÄnga strÀckan mellan Boden och RiksgrÀnsen och vidare till Narvik i Norge.

Malmbanan Ă€r den enda jĂ€rnvĂ€gen i Sverige som tillĂ„ter 30 tons axellast, vilket innebĂ€r upp till 8 600 ton tunga och 750 meter lĂ„nga tĂ„g med totalt 68 vagnar.

Mellan Kiruna och Narvik gÄr cirka 24 malmtÄg per dygn i bÄda riktningarna och mellan Malmberget och LuleÄ cirka Ätta malmtÄg per dygn i bÀgge riktningarna.

KĂ€lla: Trafikverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!