Strul pĂ„ strul – dĂ€rför hĂ„lls krismöte om tĂ„gen

TÄlamodet sÀtts pÄ utdraget prov hos tÄgbolag, godsleverantörer och resenÀrer nÀr jÀrnvÀgstrafik planeras med minsta möjliga marginal. Varken ett gammalt eller ett nytt planeringssystem har fungerat som det ska.

HÀr byggs kontaktledningar och rÀnnor för signalsystem. Ett av flera exempel pÄ banarbeten som stoppar tÄgtrafiken. Arkivbild.

HÀr byggs kontaktledningar och rÀnnor för signalsystem. Ett av flera exempel pÄ banarbeten som stoppar tÄgtrafiken. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Transport2023-06-19 11:03

Trafikverket har lÀnge haft problem att leverera sina tidplaner för banarbeten tillrÀckligt lÄngt i förvÀg. TÄgbolagen ska egentligen fÄ information senast 18 veckor i förvÀg, men beskeden har i stÀllet kommit sÄ sent som ett par veckor i förvÀg.

Det har stĂ€llt till det för tĂ„gbolagen som inte kunnat planera sin bemanning eller slĂ€ppa biljetter till försĂ€ljning som tĂ€nkt – vilket otaliga privatresenĂ€rer svurit över. Godsleverantörer har inte kunnat ge sĂ€kra besked om leverans.

Ministermöte

Förra sommaren var problemen sÄ omfattande att dÄvarande infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) kallade till möte, dÀr sÄvÀl Trafikverket som tÄgoperatörer lovade bÀttring och samarbete.

Men strulet fortsatte, trots att Trafikverket strax före jul lade om till ett nytt digitalt planeringssystem, kallat MPK (marknadsanpassad planering och kapacitet). Exempelvis blev SJ:s biljettslÀpp till vÄrens storhelger och nu till sommaren kraftigt försenade. Trafikverket hÀnvisar till problem med det nya systemet.

Tidigast december

I maj meddelade Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana att myndigheten först i december rÀknar med att kunna ha tillrÀckligt lÄng framförhÄllning i sin planering.

Vad storbolag som LKAB, Stora Enso och Volvo Cars tycker om det lÀr framkomma pÄ dagens möte med infrastrukturminister Andreas Carlson (KD). Han har ocksÄ bjudit in branschorganisationerna TÄgföretagen och Transportindustriförbundet.

"Den rÄdande situationen Àr inte acceptabel. BÄde resenÀrer och transportköpare ska kunna lita pÄ att komma fram i tid och att leveranser kan ske enligt avtal. Det Àr en grundlÀggande förutsÀttning" sÀger Carlson i en kommentar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!