Inget tvÀrstopp för tÄgen i MÀlardalen

TĂ„gen i MĂ€lardalen kommer att gĂ„ som vanligt i höst, trots allt. Efter SJ:s besked om att sluta köra tĂ„gen i förtid – vilket skulle strandsĂ€tta tusentals pendlare under hösten – har man nĂ„tt en ny överenskommelse med regionerna.

TÄgen kommer att gÄ i MÀlardalen Àven i höst. Arkivbild.

TÄgen kommer att gÄ i MÀlardalen Àven i höst. Arkivbild.

Foto: Martina Holmberg/TT

Vetenskap & teknologi2021-04-26 18:21

SJ:s besked för nÄgra veckor sedan hade inneburit att regionaltÄgen hade slutat gÄ i ett av Sveriges mest tÀtbefolkade omrÄden, mellan mitten av september och mitten av december.

Det statliga bolaget vÀnde sig till regionerna för att fÄ ersÀttning för uteblivna biljettintÀkter. Regionerna och kommunpolitiker i drabbade stÀder vÀnde sig till regeringen.

Nu stÄr det klart att det blir regionerna som fÄr tÀcka upp, Ätminstone i utgÄngslÀget.

– I paketlösningen ingĂ„r att MĂ€lardalstrafiken och regionerna tar ett utökat ansvar för kommande intĂ€kter och dĂ€rmed ocksĂ„ intĂ€ktsrisken. Den flyttas frĂ„n trafikföretagen till MĂ€lardalstrafik, sĂ€ger Helena Ekroth, vd för MĂ€lardalstrafik, som drivs av sex regioner i samverkan.

TvÀra kast i samtal

Om avtalet hade brutits i förtid hade tÄgen pÄ de fyra stora regionala strÀckorna stannat den 11 september. NÀr SJ gick ut med detta besked hade man under en tid fört samtal med MÀlardalstrafik för att omförhandla de ekonomiska villkoren.

– Det Ă€r ju inte ett normalförfarande att man gĂ„r ut och pressmeddelar tankar om avtal. Nu valde SJ att göra det, men vi mĂ„ste se bortom sĂ„dana enskilda beteenden, vi mĂ„ste sĂ€kra tĂ„gtrafiken för medborgare i Stockholms- och MĂ€lardalsregionen och det har vi gjort, sĂ€ger Helena Ekroth.

Avtalet gÀller i grunden till och med den 11 december. FrÄn och med den 12 december ska tÄgen köras av det privata bolaget MTR Jota, som vann en miljardupphandling för att ha hand om trafiken i Ätta Är.

"Kom ingenstans"

Att gÄ ut och tillkÀnnage en tvÀrbroms av trafiken var ingen förhandlingstaktik, enligt SJ:s affÀrschef Christer Litzell. Han sÀger att avtalet var för ekonomiskt tungt för bolaget i rÄdande lÀge.

– Vi hade en möjlighet i avtalet att om det sker stora, vĂ€sentliga förĂ€ndringar sĂ„ har vi möjlighet att sĂ€ga upp det. Vi förde diskussioner hela perioden, men sade upp det dĂ„ vi inte tyckte att vi kom nĂ„gonstans, sĂ€ger han.

Litzell poÀngterar att SJ som statligt bolag har krav pÄ sig att gÄ ut och meddela stora förÀndringar i verksamheten.

– Efter att vi sade upp avtalet har vi fört en diskussion. Vi Ă„terupptog den efter pĂ„sk, har haft en mer och mer konstruktiv dialog och kommit fram till en gemensam ekonomisk modell som bĂ„da parterna Ă€r nöjda med, sĂ€ger han.

"Pragmatiskt i pandemin"

FrÄn regeringshÄll har det varit tyst de senaste veckorna och frÄgor om MÀlardalsavtalet har hÀnvisats till SJ.

Hur mycket pengar regionerna kan behöva lÀgga ut för SJ hÀnger till stor del pÄ vaccinationen och hur mÄnga passagerare som kan ge sig ut i trafiken i höst.

MÀlardalstrafik vill inför nÀsta Är fÄ ta del av den statliga ersÀttningen pÄ tre miljarder kronor som ska staga upp den regionala kollektivtrafiken landet över.

– Den hĂ€r pandemin Ă€r det ingen som hade önskat sig och dĂ„ fĂ„r vi bara hantera det pragmatiskt. DĂ„ Ă€r det ett viktigt avgörande att vi kunnat nĂ„ överenskommelsen, sĂ„ det inte blir för stora ryck för samhĂ€llet eller enskilda resenĂ€rer. Nu kan vi fortsĂ€tta utifrĂ„n den plan som var, med den tidtabell som ska vara och de fordon som ska rulla, sĂ€ger Helena Ekroth.

RĂ€ttad: I en tidigare version av texten fick SJ fel bolagsform.

Fakta: RegionaltÄgen i MÀlardalen

RegionaltÄgen i MÀlardalen gÄr lÀngs med fyra linjer: Svealandsbanan, Nyköpingsbanan, Sörmlandspilen och den sÄ kallade Uven.

Svealandsbanans strĂ€ckning: Örebro–Eskilstuna–Stockholm (och i förlĂ€ngningen Uppsala).

Nyköpingsbanan: Norrköping – Nyköping – Stockholm.

Sörmlandspilen: Hallsberg–Katrineholm–Stockholm.

Uven: Linköping – Norrköping – Eskilstuna – VĂ€sterĂ„s.

PĂ„ strĂ€ckorna ovan har regionerna genom MĂ€lardalstrafik upphandlat SJ som leverantör. SJ kör dĂ€rtill kommersiell trafik pĂ„ MĂ€larbanan och pĂ„ strĂ€ckan Stockholm–Uppsala. MTR Jota har upphandlat MĂ€lardalstrafiken frĂ„n och med den 12 december.

MĂ€lardalstrafik Ă€r ett bolag som Ă€gs och finansieras av Region Stockholm, Region Sörmland, Region Uppsala, Region VĂ€stmanland, Region Örebro och Region Östergötland.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!