Vid Ätskilliga gravplatser frÄn England i vÀst till Transylvanien i öst har gravar blivit öppnade pÄ nytt, i vissa fall flera gÄnger om, frÄn 500-talet till 700-talet, det som i Sverige kallas vendeltid.
Detta har lÀnge förklarats med gravplundring, men nÀr studier av gravplatserna lagts samman för att skapa en större bild finner forskare ledda av Alison KlevnÀs, arkeolog och docent vid Stockholms universitet, nÄgot annat.
ââDet Ă€r ett urval av artefakter som har plockats ut frĂ„n gravarna. Det Ă€r framför allt svĂ€rd nĂ€r det Ă€r mĂ€n och broscher, eller spĂ€nnen, frĂ„n kvinnors gravar, sĂ€ger KlevnĂ€s.
ââAndra föremĂ„l som man skulle tro var vĂ€rdefulla har lĂ€mnats kvar. Man har inte försökt ta sĂ„ mycket som möjligt, utan det Ă€r just kĂ€nslomĂ€ssigt laddade artefakter som tagits.
Oftast efter förmultning
I de flesta fall har gravarna grÀvts upp bara nÄgra Är efter begravningen.
ââOftast efter att kroppen har förmultnat, men innan trĂ€kistan har gjort det, sĂ€ger Alison KlevnĂ€s.
ââIbland har man öppnat en grav nĂ€r kroppen var fĂ€rsk eller nĂ€r vissa delar fortfarande höll ihop, men oftast lite lĂ€ngre fram.
Kvarlevorna i sig spelade mindre roll. I nÄgra gravar ser besökarna ut att ha flyttat runt pÄ ben och annat nÀr de sett sig omkring.
ââIbland hittar vi gravar dĂ€r det gjorts nĂ„got mer avsiktligt med dem, till exempel har de stĂ€llt alla benen i en hög eller tagit kraniet, sĂ€ger KlevnĂ€s.
I ett fÄtal fall har den döde vÀnts upp och ned, tÀckts med stenar eller fÄtt fötterna avhuggna. Det brukar tolkas som en vidskeplig ÄtgÀrd för att de inte ska komma tillbaka och spöka.
För slÀktens skull?
Som forskarna ser det har gravbesökarnas drivkraft varit att hÀmta föremÄl av kÀnslomÀssig vikt, till exempel arvegods och klenoder som ansÄgs ha stor betydelse Àven för senare generationer.
ââIbland Ă€ven medan kroppen varit i förruttnelseprocessen, sĂ„ det har inte varit en rolig aktivitet, men man har verkligen velat ta just de hĂ€r föremĂ„len. Och man kan ha haft lika starka skĂ€l att lĂ€mna kvar andra föremĂ„l, sĂ€ger Alison KlevnĂ€s.
Hon poÀngterar att arkeologer Äter stÀlls inför frÄgan varför mÀnniskor begravdes med massa prylar. Tidigare har svaret varit att sakerna skulle fÄ följa med till ett efterliv.
ââFörklaringen som vi liksom nosar pĂ„ Ă€r att de hĂ€r föremĂ„len som tagits har varit sĂ„dana som man kan lĂ€mna i arv för att binda ihop Ă€gare genom olika generationer.
"NĂ€rvarande och viktiga"
De Ă„terkommande uppgrĂ€vningarna tyder ocksĂ„ pĂ„ en mer avslappnad instĂ€llning till döden â jĂ€mfört med det gravallvar, eller den gravfrid, som rĂ„der i dag.
ââNu för tiden tĂ€nker man oftast pĂ„ de döda som om de Ă€r helt borta, vi pratar om dem som att de inte finns lĂ€ngre. Men vi ser att för mĂ€nniskorna under vendeltiden var de döda mycket mer nĂ€rvarande och viktiga för samhĂ€llen, och att Ă€ven deras tillhörigheter var viktiga. DĂ€r fanns ett utbyte med de döda, sĂ€ger Alison KlevnĂ€s.
Studien har publicerats i den vetenskapliga Cambridge-tidskriften Antiquity.