Ostlänken kan börja byggas år 2018

Bristen på spår är akut och sträckan mellan Linköping och Norrköping är bland de mest akuta på Sveriges järnvägsnät.

JÖNKÖPING2011-10-17 06:30

Och från att ha varit en iskall fråga utanför länet börjar nu allt fler höja rösterna för att Ostlänken ska bli verklighet.

- Jag tror att vi tar första spadtaget till Ostlänken 2018, säger Anders Ygeman (S), ordförande i trafik- utskottet i Sveriges riksdag.

Bristen på spår är stor i landet och järnvägsspåren utnyttjas till max. Det framgår av den kapacitetsutredning som Trafikverket just nu arbetar med.

En bromskloss

Tågnätet i Östergötland är en av bromsklossarna och höghastighetsspår som Ostlänken mellan Järna och Linköping skulle avlasta en hel del.

- Jag har svårt att se att gamla spår byggs ut i stället för helt nya höghastighetsspår, Ostlänken måste bli verklighet och det är helt avgörande för ekonomin, säger Anders Ygeman.

Ostlänken är iskall i rege-ringen, tror du att de ändrar sig?

- Ja, det tror jag faktiskt att de gör, jag ser ingen logik i att det inte skulle satsas på Ostlänken, säger Ygeman.

Järnvägsbranschen har påpekat bristen på spår i flera år och det, tillsammans med eftersatt underhåll, gör att problemen kommer att förvärras.

800 miljoner

- Den svenska spårkapaciteten har varit i stort sett oförändrad de senaste åren samtidigt som tågtrafiken har ökat markant, säger Pär-Erik Westin på Trafikverket.

Trafikverket har i år fått 800 miljoner kronor av regeringen till drift och underhåll. Men även om mer pengar kommer in så tar det lång tid innan problemen är lösta.

- Det är verkligen akut brist på sträckan mellan Linköping och Norrköping, säger Lena Erixon, ställföreträdande generaldirektör på Trafikverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om