– Himla kul, utbrister Mattias Lundberg som utsetts till professor i musikvetenskap vid universitetet i Uppsala och berättar att han är den yngste professorn sedan musikvetenskap blev ett ämne i början av 1900-talet.

– En kollega påpekade detta och konstaterade att jag håller på med de allra äldsta gamla grejerna.

Det är just musikens historia som intresserar. När Mattias Lundberg talar om gulnade, torra notblad från 1500- och 1600-talen är det med smittande iver och engagemang.

– Det går faktiskt att hitta nya källor än, man kan se noter i kladdböcker från studenter från den tiden. För mig är det en drivkraft att hitta något nytt, något okänt.

Mattias Lundberg har haft ett fantastiskt yrkesår. Utöver sin docenttjänst vid Uppsala universitet har han lett en lång podd-radioserie, ”Den svenska musikhistorien”. Det gjorde han så stortartat att han tilldelades radioakademiens utmärkelse ”Årets radiorookie” med en lysande motivering.

Hans egen musikhistoria började i Åtvidaberg. I gymnasieåldern kom avgörandet att satsa på musiken.

– Fast jag hade ingen aning om att det skulle bli musikhistoria och att jag 20 år senare skulle bli professor.

Det är med ödmjukhet Mattias Lundberg blickar tillbaka.

–Jag inser mer och mer hur mycket tidiga impulser spelar roll.

Impulsen hette Ingemar Ericsson, framliden organist i svenska kyrkan i Åtvidaberg som tog arbetsuppgiften om kyrkans fria musikundervisning som en plikt.

– Det har verkligen haft betydelse för mig. Och för många andra. Det är ofattbart hur många musiker som kommit fram genom Ingemar Ericsson.

Mattias Lundberg summerar timmarna vid orgeln med Ingemar Ericsson.

– Det fanns inga genvägar, bara en gedigen studiegång. Han var nyfiken, öppen och en pedagogisk förebild som jag helt klart bär med mig i min egen undervisning.

Efter gymnasieåren på Katedralskolan i Linköping studerade Mattias Lundberg till kyrkomusiker/kantor.

– Jag tänkte att jag kanske kunde bli kantor i Tjärstad, där jag växte upp innan vi flyttade till Åtvidaberg.

Knappt hade orgeln tystnat innan han sökte sig till vidare studier i musikvetenskap och musikteori i Liverpool.

Han disputerade 2007 och står nu åtta år senare efter mängder med forskning med professors titel.

– Jo, det är en raketkarriär och jag är ung i sammanhanget. De flesta brukar vara runt 50 år.