När intervjun är slut flämtar Emma Rosén en smula och har fått röda rosor på kinderna.
– Jag blir varm av att prata. Jag går i gång så mycket.
Det är ingen överdrift. Snarare tvärtom. Under 45 minuters tid har hon talat snabbt, mycket och engagerat. Ska man hänga med i hennes tempo är det bäst att vara alert.
Hon är ny i rollen som chef för vård- och omsorgsförvaltningen, men när Corren träffar henne verkar hon redan känna sig hemma i kommunhusets korridorer. Hon har redan hunnit besöka flera av förvaltningens verksamheter. Under första veckan blev det över tio platsbesök.
Viktigast för henne är mötet med människor. Både vårdtagare och personal. När tjänsten i Kinda dök upp kände hon att allting stämde.
– Jag gillar att jobba med relationsskapande – det är lättare i en liten kommun.
Hon sökte. Blev kallad till intervju. Kriteriet för att hon skulle tacka ja – om hon fick tjänsten – var att det skulle kännas riktigt bra. Under den omfattande rekryteringsprocessen som bestod av flera intervjuer och tester insåg hon hur väl hon passade in i organisationen.
– Det här var jag. Kinda delar mina visioner. Jag drivs av att jag vill göra skillnad för de vi finns till för. Det genomsyrar hela verksamheten här. Jag vill jobba med hjärtat och jag vill att våra medarbetare ska jobba med hjärtat. Det är jätteviktigt för mig.
Emma Rosén har en gedigen bakgrund inom vård- och omsorgssektorn och kommer senast från Attendo där hon arbetat de senaste fyra åren. Senaste uppdraget var i Mjölby där hon var verksamhetschef. Tidigare har hon, i samma kommun, axlat rollen som enhetschef inom hemtjänstorganisationen.
Vad kan du tillföra vård- och omsorgsförvaltningen i Kinda?
– Jag vill vara nära medarbetarna. Inte bara de som jobbar på staben i kommunhuset, utan de som är ute i verksamheterna. Det ska vara en röd tråd genom hela verksamheten. Det kan jag bidra med. Jag gillar att jobba med övergripande och strategiska frågor, men det ger mycket energi att komma ut i verksamheterna, där det faktiskt händer.
Hon har flera utmaningar framför sig.
Medborgarna blir allt äldre, därför måste behovet av vårdplatser ses över. Fler kommer att behövas. Ska befintliga äldreboenden byggas ut? Ska det byggas nytt? Hur gör man Kinda kommun till en attraktiv arbetsgivare och på så sätt säkerställa kompetensförsörjningen och välfärden framöver?
En annan het potatis är digitaliseringen av äldrevården, där exempelvis hjälpmedel som läkemedelsrobot och larmklockor ersätter vissa vårdtjänster.
– Vi kan inte möta behovet på något annat sätt än att digitalisera. Men vi måste göra det med respekt för de vi finns till för. Här i Kinda har man kommit ganska långt.
En annan utmaning är att bygga hållbara organisationer med långsiktiga lösningar.
– I våra verksamheter som är i gång tjugofyra-sju behöver hela kedjan vara hållbar, från förvaltningschef till personalen på golvet. Hela tiden med utgångspunkt att vi ska göra det bästa för medborgarna.
Det finns det goda förutsättningar för i Kinda, menar hon. Dialogen mellan tjänstemän och politiker är bra och det är en förutsättning för ett gott resultat. Samtidigt är det viktigt att ständigt ha en dialog med medarbetarna i verksamheterna.
– Det är de som har de bästa lösningarna. De kan det här.