Det är bygderåd och byalag i Oppeby, Kättilstad, Hägerstad och Hycklinge som står bakom initiativet.
Här mullrar det i leden efter att busslinjer i delar av Kinda lagts ner.
Inskränkningarna har lett till att barn och ungdomar fått svårare att ta sig till och från skolor sedan höstterminen startade för en månad sedan.
Även andra resenärer har märkt av försämringen.
Det avgörande beslutet om indragna bussturer togs i trafik- och samhällsplaneringsnämnden (TN) i Region Östergötland sensommaren 2015.
Huvudskälet var att resandeunderlaget var för lågt och att en omläggning till nya sträckningar var ”i princip omöjlig”.
Synpunkter
Vägen till TN:s beslut startade vintern 2012.
Tre år senare, våren 2015, fick länets kommuner inbjudan till ett dialogmöte ”kring effekterna av de presenterade förslagen” till trafikändringar 2016.
De skriftliga synpunkterna till TN blev sex till antalet och kom från:
* Byalag 1050 (Fornåsavägen)
* Privatperson i Finspång
* Kommunstyrelsen i Motala
* Mjölby kommun
* Åtvidabergs kommun
* Ödeshögs kommun
Länsomfattande brev
I ett brev den 27 augusti 2015 till länets kommuner berättade TN:s ordförande och tillika regionrådet Göran Gunnarsson att beslut om trafikbeställning för 2016 var taget.
”Beslutet innebär att vi fortsätter utbyggnaden av kollektivtrafik där resandeunderlaget är stort samtidigt som trafikeringen av dåligt utnyttjade linjer, främst på landsbygden, upphör.”
I brevet upplyste Gunnarsson också om att Region Östergötland gett Östgötatrafiken mandat att ”genomföra överläggningar och träffa överenskommelser med kommunerna” för att tillgodose gymnasieelevers resmöjligheter.
Han avslutade brevet med att påpeka att initiativet till överläggningar med Östgötatrafiken borde tas av kommunerna.
Kärnfrågor
Kärnfrågor vid mötet i Allhuset i Björkfors på tisdag kl 18 är därför:
Hur agerade Kinda kommun för att slå vakt om en acceptabel kollektivtrafik?
Vilket ansvar har Region Östergötland?
Inbjudna att sitta i panelen är bland andra kommunalrådet Hans Måhagen (S), kommunstyrelsens vice ordförande Björn Hoflund (M) och Jimmy Bexell, chef för teknik och drift.
Inbjudan har även gått till Göran Gunnarsson som enligt egen uppgift till Corren har tackat ja.