Trafikverket skrev kontrakt med byggföretaget Peab i slutet av december.
För cirka 90 miljoner kronor inklusive kostnader för marklösen och projektering ska riksväg 23/34 byggas om med omväxlande körfält 1+1, 2+1 och 2+2 och förses med mitträcke (utom vid broarna).
Den som färdas på vägen kan se att arbetet har inletts med nedtagning av träd på ömse sidor av vägen.
I samband med ombyggnationen görs även flera förändringar för att öka trafiksäkerheten.
* Väntficka vid Hamra för att kunna köra åt sidan före vänstersväng
* Två nya hållplatser och cykelväg söder om Skeda udde.
* Vänstersvängfält för ökad framkomlighet och säkerhet vid anslutning till väg 688 mot Västerby.
* Ny bro vid Eda ridskola med planskild möjlighet för bland andra ryttare och vilt att korsa under vägen.
* Enskilda vägar får ändrade utfarter.
Och kanske framför allt viltstängsel. vilket glädjer Lisa Herland, projektledare vid Trafikverket.
– Vi vet att det är en olycksdrabbad sträcka när det gäller viltolyckor, säger Lisa Herland, projektledare vid Trafikverket.
– Därför är jag väldigt glad över att vi kan lägga till förbättringen med viltåtgärder eftersom det inte fanns med från början.
Vid bron i Eda ska viltstängslet kombineras med en viltport - en möjlighet till passage för större vilt.
Som Corren berättat är platsen en av de mest drabbade i Östergötland när det gäller viltolyckor.
Själva vägarbetet beräknas starta "inom närtid", enligt Lisa Herland. Det betyder någon gång under våren.
– Vi kommer att jobba i befintlig trafik, vilket är en utmaning när det gäller arbetsmiljö. Jag vill därför skicka med en önskan om att trafikanter visar hänsyn.
Hon konstaterar också att den 18 kilometer långa sträckan som ska byggas om är ett viktigt pendelstråk.
Frågan är hur vägarbetet kommer att påverka bil- och busspendlare.
– Helt klart blir det störningar i samband med viss ljusreglering och när vi spränger blir det helt stopp av säkerhetsskäl. Men det blir under ganska kort tid.
Sträckan Rimforsa-Skeda udde utgör den sista tredjedelen av ombyggnationen av riksvägen mellan Kisa och Linköping.
Först ut var stråket Skeda udde-Kåparpsrondellen som följdes upp med sträckan från Kölefors strax norr om Kisa till Rimforsa och ytterligare några kilometer mot Hackelbo ö.
Enligt Lisa Herland beräknas den sista etappen stå klar vintern 2018–2019.