Första gången som ärendet nådde kommunfullmäktige var under fjolårets sista möte. Politikerna var eniga om att en ny policy skulle antas men skiljelinjen stod mellan vilka drivmedel som skulle prioriteras högst. Enligt förslaget till beslut rankades fossilfri diesel, eller annat förnybart bränsle, som förstahandsalternativ medan eldrift kom på andra plats. Oppositionen ville hellre se eldrift som förstahandsalternativ.
Efter en livlig debatt slutade ärendet med en återremiss och skickades tillbaka tjänstemännen för fortsatt utredning. Den del av samlingen som yrkade på en återremiss ville att en livscykelanalys skulle tas fram för de olika alternativen. Dessutom yrkade man på att länsstyrelsens ställningstagande av prioritering av drivmedel skulle tas i beaktande.
– Det finns så många frågetecken i detta, sa Cles Brandén (MP) som fick motivera minoritetsåterremissen.
Efter att ha beretts ytterligare av tjänstemännen och tröskats igenom kommunstyrelsen nådde ärendet än en gång kommunfullmäktiges dagordning på måndagskvällen. Oenigheten fanns fortfarande kvar och samlingen hade två förslag till beslut att ta ställning till.
Det ena var kommunstyrelsens förslag, som var att anta fordonspolicyn med tillägget att den ska utvärderas under första halvan av mandatperioden. Det andra förslaget kom från S och V och gjorde gällande att eldrift skulle prioriteras högst.
Både Hans Måhagen (S) och Erik Andersson (V) begärde ordet och redogjorde för sin syn på frågan.
– Jag yrkar bifall till att eldrift ska vara förstahandsalternativ, sa Erik Andersson (V).
Pierre Ländell (LPO) yrkade bifall till kommunstyrelsens förslag och lyfte att målet med policyn är att ha en fossilfri fordonsflotta till år 2030.
– Den här policyn leder oss ett steg i rätt riktning, sa han.
Christer Segerstéen (M) tog även upp farhågor som hemtjänsten lyft om risker med eldrift. Nattpatrullen kan behöva åka långa sträckor och det kan upplevas som osäkert om det inte finns laddmöjligheter.
Från oppositionen lyftes det att ha det i dag endast går att tanka HVO i Kisa.
– Jag skulle ändå tro att laddstolpar skulle vara enklare att anlägga än att ha en mack för HVO i Horn och en i Rimforsa, sa Hans Måhagen (S).
Efter en omröstning stod det klart att kommunstyrelsens förslag vunnit.