Sjuor i Kisa fixar reklamjinglar

Lite mer surdeg i livet. Så lyder MonBrageriets nya slogan. Kreatörerna bakom bageriets reklamjingel heter Elin Axelsson, Lovisa Rafelt och Hanna Bodén, elever i Campus Värgårdssskolan. I helgen rullar elevernas bildspel på KindaMässan i Kisa.

Foto: Torbjörn Lindqvist

Kinda2012-04-25 08:30

Företagarveckan pågår och kulminerar med KindaMässan, med start på fredag. Elin Axelsson, Lovisa Rafelt, Hanna Bodén och övriga elever i årskurs 7 sätter sin prägel på mässan.

Eleverna står bakom de bildspel med reklam för sju företag och kommunens kostenhet som visas under mässans samtliga dagar.

Snacka om kvalitet

Corren fick tjuvtitta på jinglarna i går. Vi föll direkt. Snacka om inlevelse, engagemang och kvalitet.

- Kul att göra något som många får se, säger Lovisa Rafelt.

Hon besökte Anita Brage och MonBrageriet i Slätmon tillsammans med Elin Axelsson och och Lovisa Rafelt. Intervjuade och tog bilder. Surdegsbröd och vinäger.

- Lite mer surdeg i livet tycker vi är en bra slogan, säger Lovisa.

Tema KindaMat

Dennie Benson och Oscar Hellenberg tog sig an Göran Nilssons Stora Hycklinge. Resultat: Ett helproffsigt bildspel. Som gjort för att användas vid en massiv marknadsföringsoffensiv.

- Det är tanken, målet är att jingeln ska vara så bra att företagaren kan tänka sig att använda den, säger Katarina Svartz-S:t Cyr, SO-lärare vid Värgårdsskolan.

Samtliga bildspel har KindaMat som tema. Allt började med att eleverna kastade sig över projekt Framtida arbetsliv.

"De är skitduktiga"

- De besökte företag, som senare presenterades som till exempel ett bildspel, säger Katarina Svartz-S:t Cyr.

- Eleverna är skitduktiga.

Ryktet om elevernas arbete spred sig till Carolina Ericsson och KindaMat.

- Eleverna nappade direkt när Carolina frågade om de ville göra reklamjinglar till KindaMässan, säger Svartz-S:t Cyr.

"Snyggt jobbat, Axel"

Mild konflikt utbryter när Axel Sonung forograferas. Axel vill ha kepsen på. Katarina försöker lyfta av den. Axel vinner.

- Jag valde Basunda Gård, säger Axel och demonstrerar resultatet av besöket på morbrödernas slakteri.

Snyggt jobbat, Axel.

"Värgårdsskolans entreprenörer för Kindamat". Så står det på namnbrickorna som eleverna bär när de spatserar runt på mässan i Grahns Bilhall.

Har uppgiften gett eleverna blodad tand? De kanske redan bestämt sig för att en gång starta reklambyrå?

- Nej, det tror jag inte, säger Oscar Hellenborg.

Elin, Lovisa och och Hanna i klass 7 B säger detsamma. Finns ju så mycket annat välja bland.

"Scener ur APP"

Projekt "Reklamjinglar" är en praktisk tillämpning av Växtkraft Kindas och Företagarnas ambitioner att knyta skolan och det lokala näringslivet närmare till varandra. Även eleverna i årskurs 8 är med på mässan. Häftiga upplevelser väntar när de redogör för sin APP.

8 A kallar sin presentation "Vi är framtiden", 8 D visar "Scener ur APP" och 8 B drämmer till med "The APP Movie".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om