Det skriver kommunalrådet Hans Måhagen (S) i ett preliminärt remissvar till Region Östergötland.
Han pekar på att vägnätet söder om Kisa är utbyggt och att den norra delen är under utbyggnad.
Följden blir en högre belastning av tung trafik rakt genom Kisa, skriver Måhagen och fortsätter:
"Dessutom bör detta även ställas i paritet med minimala reinvesteringar och underhåll på Stångådalsbanan, vilket i sin tur ger ett
mindre pendlande då pålitligheten därmed är låg".
Han anser därför att en förbifart vid Kisa ska få högre prioritet så att arbetet kan inledas inom ramen för LTP 2018–2029.
Att dra riksväg 23/34 utanför Kisa skulle enligt Hans Måhagen ge "betydligt bättre förutsättningar" för utvecklingen av bostäder, näringsliv, arbets- och studiependling samt försörjning av arbetskraft i Kinda.
Han betonar även att förutsättningarna skulle stärkas ännu mer av en upprustning av Stångådalsbanan.
Förslaget till remissvar behandlas av kommunstyrelsen på måndag innan det går vidare till Region Östergötland.