Strid om sliten tågbana

Trafikverket och vänner av järnväg har skilda åsikter om Stångådalsbanans framtid.

KINDA2016-05-25 07:30

Michael Leijonhud säger att studien över banan är "den enda bland flera hundra som ställer saker och ting mot varandra".

Peter Linnskog, samhällsplanerare vid Trafikverket, håller inte med.

– Så är det inte. Alla åtgärdsvalsstudier är i sin start övergripande där man tittar rakt över alla trafikslag.

Studien ska lösa transportproblemen på stråket mellan regionerna Kalmar-Linköping.

Olönsamt

Enligt Linnskog finns tre alternativ för utveckling av järnvägen: enkel utbyggnad, enkel utbyggnad och elektrifierad samt helt ny standard.

Infrastrukturkansliet anser att järnväg är att föredra ur miljösynpunkt och för en utveckling av regionerna.

Peter Linnskog säger.

– Bekymret är att inget av järnvägsalterniven är samhällsekonomiskt lönsamt. Det blir däremot vägalternativet.

Du och andra inom Trafikverket beskylls för att vara väg- och bussentusiaster?

– Vi tar inte ställning. Vi redovisar alternativen till åtgärdsplan som sedan beslutas på nationell nivå.

Med tanke på den politiska diskussionen om ny regionindelning kan Stångådalsbanan hamna i nytt fokus, enligt Linnskog.

Kan det leda till upprustning?

– Jag vill hellre säga att det skulle kunna leda till det.

Bäst med el

I studien över banan finns skrivningen ”Diesellok är järnvägens skelett i garderoben”.

Kommentar?

– Diesellok är onyttiga. Ett inrikesplan Kalmar-Stockholm har lägre utsläppsnivåer per resande än tåget.

Även med miljövänligare tåg?

– Allra bäst vore el, men det om stora investeringar. Tyvärr är resandeunderlaget för dåligt för det.

Trots ett uppsving det senaste året?

– Det är av tillfällig karaktär med många nya människor i Sverige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om