Michael Leijonhud säger att studien över banan är "den enda bland flera hundra som ställer saker och ting mot varandra".
Peter Linnskog, samhällsplanerare vid Trafikverket, håller inte med.
– Så är det inte. Alla åtgärdsvalsstudier är i sin start övergripande där man tittar rakt över alla trafikslag.
Studien ska lösa transportproblemen på stråket mellan regionerna Kalmar-Linköping.
Olönsamt
Enligt Linnskog finns tre alternativ för utveckling av järnvägen: enkel utbyggnad, enkel utbyggnad och elektrifierad samt helt ny standard.
Infrastrukturkansliet anser att järnväg är att föredra ur miljösynpunkt och för en utveckling av regionerna.
Peter Linnskog säger.
– Bekymret är att inget av järnvägsalterniven är samhällsekonomiskt lönsamt. Det blir däremot vägalternativet.
Du och andra inom Trafikverket beskylls för att vara väg- och bussentusiaster?
– Vi tar inte ställning. Vi redovisar alternativen till åtgärdsplan som sedan beslutas på nationell nivå.
Med tanke på den politiska diskussionen om ny regionindelning kan Stångådalsbanan hamna i nytt fokus, enligt Linnskog.
Kan det leda till upprustning?
– Jag vill hellre säga att det skulle kunna leda till det.
Bäst med el
I studien över banan finns skrivningen ”Diesellok är järnvägens skelett i garderoben”.
Kommentar?
– Diesellok är onyttiga. Ett inrikesplan Kalmar-Stockholm har lägre utsläppsnivåer per resande än tåget.
Även med miljövänligare tåg?
– Allra bäst vore el, men det om stora investeringar. Tyvärr är resandeunderlaget för dåligt för det.
Trots ett uppsving det senaste året?
– Det är av tillfällig karaktär med många nya människor i Sverige.