Vinden har vänt i klimatet

Efter regn kommer sol. Så även när det handlar om näringslivet i Kinda.

Mattias Nilsson och Roland Frithiofsson har gjort en djupdykning i enkätsvaren till Svenskt näringsliv.

Mattias Nilsson och Roland Frithiofsson har gjort en djupdykning i enkätsvaren till Svenskt näringsliv.

Foto: Torbjörn Lindqvist

KINDA2018-05-21 18:53

Kinda gick kräftgång vid Svenskt näringslivs kommunranking förra året. Från plats 110 till 161. Björn ­Hoflund (M), vice ordförande i kommunstyrelsen, tog allvarligt på degraderingen.

– Vi måste se det här som en spark i ändan, sa han i Corren den 27 september 2017.

Sparken visste var den tog. Den första sammanhållna näringslivsstrategin för Kinda togs fram i samarbete med Växtkraft Kinda och Företagarna i Kinda/Ydre.

Den klubbades av kommunfullmäktige hösten 2017 och ligger som underlag till en handlingsplan med runt 20 prioriterade aktiviteter.

Mycket tyder på att den börjar ge resultat. Allt enligt Svenskt näringslivs enkätundersökning under våren 2018.

Roland Frithiofsson vid Växtkraft Kinda och Mattias Nilsson, utvecklingschef i Kinda lyfter fram områden där förbättringar skett.

* Kindas företagares sammanfattande omdöme av företagsklimatets förändring från förra årets enkät har förbättrats mer än både länets och landets sammanfattande omdöme.

* Kindas företagare upplever att attityderna till företagandet är goda överlag, bäst avseende allmänhetens attityder, men även politikers attityder har förbättrats.

Den kommunala upphandlingen har varit en svag punkt i Kinda. Där har trenden vänt uppåt.

Mattias Nilsson förklarar:

– Vi har gjort en satsning internt och externt för att öka förståelsen vid upphandlingar och hur det påverkar företag och kommun.

Roland Frithiofsson fyller i:

– Alla behöver klara och tydliga regler, och det är viktigt för alla att skattepengar används så rätt som möjligt.

Två andra förbättringar är informationen och dialogen med företagen. Tillsammans med upphandlingar är det prioriterade områden i fortsättningen.

Frågan är hur tillförlitlig enkäten är. Svars­procenten ligger genom­gående på runt 50 procent i kommunerna.

Resultaten grundar sig på frågor där företagare betygsätter områden som påverkar hur det är att driva företag.

Enligt Svenskt näringsliv är syftet med mätningen att ”visa var det just nu är bäst att starta och driva företag i Sverige”.

Alltså inte en ranking av vilka kommuner som arbetar bäst med näringslivs­frågor utan snarare en ögonblicksbild som bygger på känslor och attityder.

Enligt Roland Frithiofsson finns det olika syn på tillförlitligheten, men han tycker samtidigt att resultaten genom åren inte bara är en slump.

Vårens enkät ligger till grund för 2018 års ranking som blir offentlig den 2 oktober.

Men redan på torsdag kväll ska Sofia Sjöström, regionchef Svenskt näringsliv, redogöra för innehållet vid en företagsträff i Kisa, säger Roland Frithiofsson.

– Då är det viktigt att företagare ger uttryck för sina åsikter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om