Efter mer än 30 år inom möbelindustrin startade Eva-Lena Eriksson blomsteraffären Svärmorstunga. Men efter tre år kunde hon konstatera att kundunderlaget i Ydre var för litet för att fortsätta med verksamheten.

Det var bara att gilla läget, tänkte Eva-Lena som gillar utmaningar och gick vidare.

Då affären upphört dök hon snart upp bakom en annan disk. Den här gången på den lokala bensinstationen bland varmkorvar och doftgranar. Men längtan efter något annat, något nytt fanns fortfarande kvar. En av hennes drömmar har alltid varit att köra lastbil.

Artikelbild

| Eva-Lena är redo för en nytt lass timmer.

Hon gick kurser i möbeltapetsering och klär nu om möbler på hobbynivå, men snart satte hon sig i skolbänken igen samtidigt som hon jobbade vidare på macken. Det skulle bli att ta körkort för tung lastbil. 

Efter ett drygt år, i september 2019, hade hon sitt yrkeskompetensbevis och körkortet i sin hand. 

64 ton får hon nu föra fram längs vägarna. Efter ett par månader blev hon uppringd av en åkare som erbjöd henne jobb.

– Sedan december kör jag en kranlös timmerbil åt Fredrik Axelssons åkeri i Tranås två dagar i veckan, berättar Eva-Lena. 

Artikelbild

| Eva-Lena Eriksson förverkligar sina drömmar.

Av företagets sju chaufförer är två kvinnor.

– Det var kul att jag klarade ut det. Åldern spelar egentligen ingen roll, men man är lite trögare nu, skrattar hon och fortsätter:

Artikelbild

| Eva-Lena Eriksson vid sina nya arbetsredskap.

– Utmaningar är alltid roligt. Man ska inte vara rädd för att testa någonting.

Hon trivs med kombinationen utmaning, kreativitet och service.

Artikelbild

| En kreativ hobby som möbeltapetserare stillar det skapande behovet.

Visst höjs det ett och annat ögonbryn när Eva-Lena kliver ur den stora timmerbilen. Längs vägarna möter hon kvinnliga kollegor, men de duggar inte så tätt.

– Inte tjejer som lossar timmer i alla fall, skrattar hon.

Är det inte läskigt att köra något så stort och tungt?

– Nä, men man måste ha respekt för det man gör. Vägarna är dåliga, så man måste vara försiktig. 

En vanlig dag på jobbet startar med lastning av timmer i Tranås och sedan bär det av till Skärblacka för att lasta av. Sedan vidare till Nyköping ibland för att lasta upp igen.

Ryktet har börjat sprida sig på orten. Folk kommer in på macken och frågar om det är sant att hon kör timmer. Och visst är det sant.

Vad det är som gör just dig till en lämplig yrkeschaufför?

– Man bör vara lugn och inte hetsa upp sig så lätt. Det finns många därute på vägarna som inte borde vara där. Trafiken är mycket hetsigare idag men det är lite respektingivande när man kommer körandes med över 60 ton.