– Det har gått bättre än vad vi kunnat föreställa oss. Rekoringen hade sin första utlämning i juli och sedan dess har utlämningarna skett varannan onsdag under hela hösten och vintern, säger Sara Wennerblom. 

Helt ideellt startade hon Rekoringen tillsammans med Linnéa Granath och Anna Karlsson. 

Vid årsskiftet gjordes en summering och då hade det nästan gjorts 1000 beställningar sedan start, till ett värde av strax under 160 000 kronor.

Artikelbild

| Privat

De möts av mycket positiv respons och vid varje utlämningstillfälle är det alltid någon ny konsument som gjort sin första beställning. Det är via facebookgruppen REKO Ydre producenter och konsumenter möts direkt, utan mellanhänder, där lägger producenterna upp sina annonser och konsumenterna gör sen sina beställningar. Under en halvtimme varannan onsdag sker sedan utlämningen av varorna på parkeringen vid Rydsnäs Lanthandel.

– Det finns många fördelar med en rekoring. Som konsument kan du handla lokala, närproducerade varor av hög kvalité. Du kan hitta många varor som du inte hittar i butik, säger Linnéa Granath.

Hon menar att Rekoringen även gynnar det lokala samhället, såväl ekonomiskt som att företag och entreprenörskap stärkts. 

— Det skapar ett starkare lokalsamhälle som klarar sig bättre i en ostabilare situation, vi behöver öka vår livsmedelsproduktion och det är rekoringarna med och bidrar till runt om i landet.

Artikelbild

| Privat

Men skulle inte utlämningarna utanför lanthandeln i Rydsnäs kunna konkurrera ut butiken? Anna Karlsson tror inte det.

– Att vi valt att ha utlämningen vid Rydsnäs Lanthandel gynnar också butiken. De har en positiv inställning till lokal mat vilket passar bra ihop med våra tankar, när konsumenterna har hämtat sina varor på utlämningen kan de också passa på att handla i butiken. 

Anna menar att Rekoringens upplägg motverkar matsvinn. Producenterna vet exakt hur mycket varor de ska ta med, det blir på så sätt inget matsvinn. Om odlaren får beställningar på totalt 15 knippe morötter, då behöver det bara skördas 15 knippe och tas med.

– Att få en personlig kontakt och relation med producenterna gör också att produkterna värdesätts på ett helt annat sätt. Som konsument får maten ett annat värde, man vill ta vara på allt. Det bidrar också till minskat matsvinn i ytterligare ett led, fyller Sara i. 

– Rekoringen ger också en ökad medvetenhet kring till exempel att handla utifrån säsong vilket är ett sätt att konsumera klimatsmart. Det finns till exempel inga tomater till försäljning nu i vår rekoring för det är inte säsong för det, säger Linnéa.

Under hösten och vintern har det istället funnits kål som det är säsong för i Sverige.

– Flera har upptäckt helt nya varor som kål tack vare detta, säger Anna.


Framöver hoppas de på en ökad handel via rekoringen, att fler förstår fördelarna med kvalitativ, närproducerad mat. Ett förändrat sätt att handla, där fler konsumenter utgår från rekoringen och kompletterar köp i butik.