Brandstationen i Kisa underkändes redan 2020 i samband med en skyddsrond, där en extern konsultrapport svart på vitt gav svar på vilka brister som finns i byggnaden. Ambulansens skyddsombud vill se en lösning på problemen i arbetsmiljön och har kopplat in Arbetsmiljöverket, som öppnat ett ärende.
Falck ambulans hyr sina lokaler och man har fört diskussioner med kommunen, som är fastighetsägare, om lämpliga åtgärder. Nu har man börjat att se sig om efter andra alternativ.
– Vårt mål är att så snart som möjligt hitta nya lokaler i väntan på att det nya vårdcentrumet ska byggas i Kisa. Mitt mål och min omsorg är att personalen ska må bra och att medarbetarna inte insjuknar i något, säger Lottie Fahlén, enhetschef på Falck ambulans i Kisa.
Lösningen blir tillfällig men ska ändå hålla över tid. Region Östergötland, som är ambulansens uppdragsgivare, har bestämt att verksamheten ska ingå i det nya vårdcentrumet som planeras i Kisa. Men när ett sådant kan stå färdigt är oklart.
– Det kan ta många år, säger Lottie Fahlén.
En ny lokal ställer bland annat krav på säkra utryckningsvägar för ambulansen. Det gör att det inte är helt enkelt att hitta en ny placering. Lottie Fahlén säger att de etablerat en kontakt med en fastighetsägare.
Känner du dig besviken på kommunen?
– Jag känner att vi hade hoppats på en bättre dialog. Det är vårt uppdrag att finnas till när någon behöver akut hjälp. Då måste vi ha tak över huvudet och lämpliga lokaler för vår verksamhet.
Hon säger att det borde finnas en gemensam vilja att lösa problemen.
Stationen består av två våningar och källare. I Arbetsmiljöverkets sammanfattning efter besöket listas brister som höga radonhalter i brandstationens källare. Enligt beräkningar från Previa ska man visas maximalt sju minuter om dagen i utrymmet. Personalen tillbringar mest tid på våning två. På våning ett tvättas fordon och görs i ordning mellan utryckningarna.
Lottie Fahlén tillträdde som chef för drygt ett år sedan. Sedan dess har hon genomfört åtgärder som att sätta in luftrenare och att begränsa de utrymmen där personalen håller till.
– Jag har anlitat en arbetsmiljöingenjör, utfört mätningar och all personal har erbjudits hälsokontroll. Nu inväntar vi en sammanställning av detta och en riskanalys är påbörjad av arbets- och miljömedicin, säger hon.