- Det behövs allmänna kommunikationer som fungerar och nu börjar det bli blodigt allvar, säger Niklas Adell, ordförande i Stångådalsbanans vänner.
Föreningen har bjudit in Michael Leijonhud till ett offentligt möte i Vimmerby stadshus den 12 februari. Som ansvarig för infrastrukturkansliet i Hultsfred arbetar han på uppdrag av kommunerna Kinda, Vimmerby, Hultsfred och Högsby. I jobbet ingår angelägna kommunikationer som Stångådalsbanan och riksväg 23/34.
- Jag hoppas verkligen att Michael kan skaka fram tillräckligt med miljoner till en upprustning av Stångådalsbanan, säger Niklas Adell.
Michael Leijonhud inledde sitt arbete i höstas. Målet är att förbättra möjligheten att resa med tåg från Kalmarregionen och norrut.
- Det är oerhört viktigt för de fyra kommunerna från och med nu och i framtiden. En förutsättning är att Linköping blir knutpunkt.
I den bästa av världar vill han se tåg som klarar resan Kalmar-Linköping på två timmar. På önskelistan står också direkttåg Kalmar-Stockholm med tre timmars restid.
- Då kan tåget bli intressant för alla som annars åker bil eller flyg.
I onsdagens Corren kan du läsa om Karl-Johan Bodell, vd på Kalmar länstrafik (KLT) där liknande tankar frodas.