Avgörande vägval för Stångådalsbanan

Fler turer, mötesplatser och tåg. Och nypremiär för trafik till Stockholm. Stångådalsbanan kan gå mot en ny vår - om några år.

KISA2011-01-26 07:34

- Det behövs allmänna kommunikationer som fungerar och nu börjar det bli blodigt allvar, säger Niklas Adell, ordförande i Stångådalsbanans vänner.

Föreningen har bjudit in Michael Leijonhud till ett offentligt möte i Vimmerby stadshus den 12 februari. Som ansvarig för infrastrukturkansliet i Hultsfred arbetar han på uppdrag av kommunerna Kinda, Vimmerby, Hultsfred och Högsby. I jobbet ingår angelägna kommunikationer som Stångådalsbanan och riksväg 23/34.

- Jag hoppas verkligen att Michael kan skaka fram tillräckligt med miljoner till en upprustning av Stångådalsbanan, säger Niklas Adell.

Michael Leijonhud inledde sitt arbete i höstas. Målet är att förbättra möjligheten att resa med tåg från Kalmarregionen och norrut.

- Det är oerhört viktigt för de fyra kommunerna från och med nu och i framtiden. En förutsättning är att Linköping blir knutpunkt.

I den bästa av världar vill han se tåg som klarar resan Kalmar-Linköping på två timmar. På önskelistan står också direkttåg Kalmar-Stockholm med tre timmars restid.

- Då kan tåget bli intressant för alla som annars åker bil eller flyg.

I onsdagens Corren kan du läsa om Karl-Johan Bodell, vd på Kalmar länstrafik (KLT) där liknande tankar frodas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om