Beslut om förbifart dröjer

Trafiken ökar med fler tunga lastbilar och farliga transporter. Men någon förbifart vid Kisa är inte aktuell inom de närmaste tio åren.

Bilar, bussar, tunga lastbilar, cyklister och fotgängare. Genomfarten i Kisa tillhör en av länets värsta vägavsnitt.

Bilar, bussar, tunga lastbilar, cyklister och fotgängare. Genomfarten i Kisa tillhör en av länets värsta vägavsnitt.

Foto: Fotograf saknas!

Kisa2004-06-15 06:24

Det framgår av regionförbundet Östsams länstransportplan för 2004--2015. En förbifart i Kisa får stå tillbaka för ett tiotal större investeringar för sammanlagt 682 miljoner kronor i det östgötska vägnätet.

Frågan är när det är Kisas tur.

Bland de värsta

-- Alla är medvetna om att förbifart Kisa är en fråga som blir akut vad det lider. I den mån man inte redan bedömer den som akut, säger Per Sandström, samordnare för infrastrukturfrågor vid Östsam.

Trafiksituationen är ansträngd med bilar, bussar, cyklister och fotgängare som varje dag måste trängas med cirka 500 tunga lastbilar. Många av långtradarna är lastade med farligt gods.

-- Våra värsta vägproblem i länet är genomfarterna och Kisa tillhör definitivt de värre.

En ny förbifart i Åtvidaberg invigdes nyligen och närmast i tur står Svärtinge och Finspång i norra länsdelen.

På gott och ont

Somliga anser att handeln och de spontana besöken försvinner med en förbifart. Andra hävdar att ett behagligare och säkrare trafikflöde ökar samhällets attraktionskraft.

Per Sandström har förståelse för båda uppfattningarna.

-- Förbifarter kan bli mer eller mindre bra anpassade för livet på orten. Det gäller att samhället inte tappar kontaktytan med vägen vilket kan bli ett dilemma i Kisa.

Hittills har planerna på en förbifart handlat om en ny sträckning av riksväg 34 från Köleforsbron öster om Kisasjön och via Millingetorp ner mot riksväg 34 vid Gummetorpasjön.

-- Risken är att man tappar turister och rollen som serviceort. Samtidigt finns det en smärtgräns med en genomfart där man får det så olidligt att det blir kontraproduktivt.

Snabbare bussturer

Ur Kindaperspektiv innehåller länstrafikplanen några mindre investeringar som ska stärka kollektivtrafiken.

-- Vi ska försöka speeda upp expressbusstrafiken, säger Per Sandström.

Närmast väntar en ny hållplats på riksväg 34 vid Brokind. Förhoppningen är att restiden Kisa--Linköping kortas med två--tre minuter. Dessutom ska en ny tillfartsväg från riksväg 34 till Rimforsa resecentrum byggas.

När den är ett faktum kan bussrestiden Kisa--Linköping bli tre--fyra minuter kortare.

Bland de mindre investeringarna 2004--2015 finns också förbättringar av bussplatser samt gång- och cykelbanor på riksväg 34 genom Kisa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om