BILDEXTRA: Extrema vingen transporterades genom Kisa

Ett dygn försenad började den första 80 meter långa transporten av vingar passera nålsögat genom Kisa på tisdagskvällen.

Passagen genom Kisarondellen gick sakta men smärtfritt.

Passagen genom Kisarondellen gick sakta men smärtfritt.

Foto: Per Svensson Borrud/Pelles photo

Kisa2022-09-07 08:11

Det var vid 20-tiden som Kisaborna samlades vid rondellen och backen vid bron för att få uppleva något extra spektakulärt. Skulle den sammanlagt över 80 meter långa transporten, varav 76 meter vinge, lyckas att passera genom de smala gatorna? 

Transporten väntade utanför Kisa till klockan 20 på tisdagskvällen, då man fick fortsätta färden.
Transporten väntade utanför Kisa till klockan 20 på tisdagskvällen, då man fick fortsätta färden.

Genom Kisas enda rondell rullade transporten sakta igenom utan problem. När den så småningom närmade sig bron vid skoaffären var vägtransportledare Daniel Djärving lite svettig. Den kraftiga böjningen på bron riskerade att vingtransporten skulle nå gatan med mittendelen. När man hissat upp så mycket som det var möjligt var det endast bråkdelar av millimeter kvar. 

Transporten väntade utanför Kisa till klockan 20 på tisdagskvällen, då man fick fortsätta färden.
Transporten väntade utanför Kisa till klockan 20 på tisdagskvällen, då man fick fortsätta färden.

Nästa nålsöga på kvällen var Köleforsbron. Där var det nära också, men genom att fälla upp en sidogrind på transportdelen så klarade sig mitträcket. 

En styrka från Svevia i Kinda stod färdig med en så kallad TMA-lastbil, 14 tons grävmaskin och motorsåg för att lösa eventuella problem under jungfrufärden. 

Passagen genom Kisarondellen gick sakta men smärtfritt.
Passagen genom Kisarondellen gick sakta men smärtfritt.

Så småningom gick det bra även vid rondellen i Rimforsa. Där var det förberett med att halva rondellen var bortfraktad och ersatt med asfalt. 

Passagen genom Kisarondellen gick sakta men smärtfritt.
Passagen genom Kisarondellen gick sakta men smärtfritt.

Vingarna har kommit med fartyg till Oskarshamn och fraktas delvis på riksväg 23/34 och vidare upp till vindkraftparken vid Tjällmo. 

Passagen genom Kisarondellen gick sakta med smärtfritt.
Passagen genom Kisarondellen gick sakta med smärtfritt.

Sammanlagt är det elva verk och det blir tre transporter till varje verk med de 76 meter långa vingarna. Transporterna kommer att pågå nattetid på grund av mindre trafik under september och oktober.

Passagen genom Kisarondellen gick sakta men smärtfritt.
Passagen genom Kisarondellen gick sakta men smärtfritt.
Transporten passerar bron vid skoaffären med några mm till asfalten.
Transporten passerar bron vid skoaffären med några mm till asfalten.
Svevia och Stefansson Åkeri stod standby med TMA-lastbil, en 14 tons grävmaskin och motorsåg om det skulle bli problem vid jungfrufärden.
Svevia och Stefansson Åkeri stod standby med TMA-lastbil, en 14 tons grävmaskin och motorsåg om det skulle bli problem vid jungfrufärden.
Passagen genom Kisarondellen gick sakta med smärtfritt.
Passagen genom Kisarondellen gick sakta med smärtfritt.
Många Kisabor passade på att beskåda och filma den spektakulära transporten.
Många Kisabor passade på att beskåda och filma den spektakulära transporten.
Transporten passerar bron vid skoaffären med några mm till asfalten.
Transporten passerar bron vid skoaffären med några mm till asfalten.
Transporten passerar bron vid skoaffären med några mm till asfalten.
Transporten passerar bron vid skoaffären med några mm till asfalten.
Köleforsbron norr om Kisa är också svårpasserat.
Köleforsbron norr om Kisa är också svårpasserat.
Köleforsbron norr om Kisa är också svårpasserat.
Köleforsbron norr om Kisa är också svårpasserat.
Svevia och Stefansson Åkeri stod standby med TMA-lastbil, en 14 tons grävmaskin och motorsåg om det skulle bli problem vid jungfrufärden.
Svevia och Stefansson Åkeri stod standby med TMA-lastbil, en 14 tons grävmaskin och motorsåg om det skulle bli problem vid jungfrufärden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!