- Vi ska finnas kvar i samma lokaler tills vidare. Där-emot kommer vi att ta emot kunderna på annat sätt, säger Gunilla Polla, kundchef vid försäkringskassan.
Från och med när?
- Det kan jag inte säga i dagsläget, men det kan bli en förändring under 2008.
Kindabor som har frågor eller behöver hjälp måste ringa kassan för att boka besökstid.
- På så vis kan vi vara bättre förberedda på kundens frågor. Dessutom sker besöket i ett enskilt rum så att ingen annan kan höra vad samtalet handlar om. Vi har nämligen fått synpunkter på det tidigare.
Gunilla Polla vill också framhålla kassans hemsida:
- Vi vill att kunderna använder internet i större utsträckning. På nätet kan man göra mycket och behöver därför inte besöka ett kontor i samma utsträckning som tidigare.
Blir det låst dörr om man inte har bokat besök?
- Det kan jag heller inte säga. Tills vidare har vi öppet i Kisa två dagar i veckan.
När förändringen är ett faktum försvinner den fast placerade personalen i Kisa. För de sex anställda innebär det en ny arbetsvardag med pendling till Norrköping eller Linköping.
Varför?
- Vi moderniserar hela försäkringskassan och ska inte sitta ute på varje ort, säger Gunilla Polla.
I stället bildar försäkringskassan 20 nationella centra varav ett i Norrköping. För Östergötlands del blir det även lokala försäkringskontor i Linköping, Norrköping och Motala.
- Vi ska utgå från våra centra för att besöka företag och vårdcentraler. I komplexa ärenden kommer vi också att erbjuda personliga handläggare.
Avsikten är att höja kvaliteten i mötet med kunden, enligt Elsy Söderberg som är personalchef vid Försäkringskassan:
- Svåra och komplicerade ärenden som till exempel arbetsskador runt om i landet ska handläggas på ett begränsat antal orter där Norrköping är en av dem. Allt för att vi inte ska få regionala avvikelser i utredningarna.