Corren berättade i onsdagens tidning att det politiskt sammansatta trafikrådet i Östergötland beslutat att i första hand satsa på bussar i kollektivtrafiken.
Ska länstågen fortsätta rulla även efter sommaren 2003, måste Kinda och Linköpings kommun betala ur egen ficka.
-- Det är dåligt av trafikrådet att inte ta sitt regionala ansvar och det är dålig politik att lasta över ansvaret på kommunerna. Jag hoppas att man ser till att det blir ändring så att alla järnvägar ligger regionalt, säger miljöpartiets förstanamn Lars Wilzén, Rimforsa.
Han och partikollegorna i både Kinda och Linköping anser att det är viktigt att utveckla järnvägstrafiken i stället för att lägga ner den.
-- Den är snabb, effektiv, miljövänlig, säker och behövs av glesbygds- och regionpolitiska skäl. Nya järnvägssatsningar är på gång i Sverige inom några år och då gäller det att hålla liv i de järnvägar vi har.
Lars Wilzén är beredd att Kinda kommun betalar för att länstågen ska bli kvar på Stångådalsbanan.
-- Inom rimliga gränser. Kostnaderna ska ju delas mellan Kinda och Linköping och då kan man dela på ett rättvist sätt så att det inte blir så tufft för Kinda.