â Det hĂ€nder sĂ„klart en hel del pĂ„ nĂ€tet fortfarande som kommer in i skolans vĂ€rld, det kommer vi nog alltid att fĂ„ leva med, men incidenterna Ă€r inte alls lika mĂ„nga i dag som för ett Ă„r sedan. Vi har inte tvingats att göra nĂ„gra nya polisanmĂ€lningar, förklarar kuratorn Beatrice Borg Eriksson.
Tillsammans med fritidsledaren Tobias Siverholm slog hon larm, i ett brev till vĂ„rdnadshavare, om att elevernas konflikter pĂ„ framförallt sociala medier hade blivit bĂ„de fler och grövre. Ett antal konflikter hade renderat i polisiĂ€ra utredningar och rörde uteslutande sĂ„ kallade exposekonton dĂ€r mer eller mindre lĂ€ttklĂ€dda bilder spreds utan tillĂ„telse â och till en större mĂ€ngd personer.
Sedan dess har personal utbildats, vÄrdnadshavare har bjudits in till förelÀsningar om ungas nÀtvanor och ett nytt utbildningsmaterial har implementerats i alla Ärskurser, frÄn förskoleklass till Ärskurs nio.
Ăr det detta som har fĂ„tt en effekt redan nu?
â Jag hoppas det. De hĂ€r Ă„tgĂ€rderna, och att vi gick ut i media, har nog gjort att man har pratat mer om det hĂ€r i skolan men ocksĂ„ i hemmet. Eleverna sjĂ€lva har fĂ„tt en helt annan förstĂ„else kring att de hĂ€r handlingarna faktiskt Ă€r olagliga och deras vĂ„rdnadshavare har kanske fĂ„tt upp ögonen för nĂ„got de inte var medvetna om innan, svarar Borg Eriksson och fortsĂ€tter:
â HĂ€ndelserna, framförallt nĂ€r det gĂ€ller spridandet av bilder, Ă€r betydligt fĂ€rre pĂ„ skolan i dag Ă€n de var för ett Ă„r sedan.
Ăven Martin Hedberg, polisens förundersökningsledare, har noterat det förbĂ€ttrade lĂ€get.
â Mig veterligen har vi inte, sedan vĂ„ren, fĂ„tt nĂ„gra nya anmĂ€lningar kopplade till skolan, berĂ€ttar han.
Utbildningsmaterialet som eleverna, frÄn och med det hÀr lÀsÄret, kommer att stöta pÄ heter "Lajka" och Àr framtaget av Prins Carl Philips och Prinsessan Sofias stiftelse. MÀrit Björk, fritidsgÄrdschef, berÀttar mer:
â VĂ„r tanke Ă€r att det hĂ€r materialet ska vara ett minimum och utgöra en gemensam kunskapsbas som alla vĂ„ra elever fĂ„r med sig Ă€nda upp i högstadiet. Vi ser det hĂ€r pĂ„ lĂ„ng sikt och kommer att utvĂ€rdera materialet efter hand.
â MĂ„let Ă€r att alla vĂ„ra enheter ska komma igĂ„ng med materialet under hösten men jag kan inte svara för hur lĂ„ngt man har kommit. Vi har utsett en kontaktperson pĂ„ varje skola som tillsammans med rektorn ansvarar för att driva pĂ„ arbetet, fortsĂ€tter Björk.