Emigrationen en hävstång för turismen i Kinda

Emigrationen är varumärket som "ska sätta Kinda på kartan". Jerker Carlsson, kultur- och fritidschef, och Ann-Louise Södersten, turistansvarig, ser emigrationen som den hävstång som ska lyfta turismen. Etapp 1: Amerikavecka i juni 2009.

KISA2008-02-07 00:00

Ann-Louise Södersten och Jerker Carlsson presenterar sitt förslag i en gemensam skrivelse till kommunstyrelsen. Förslaget är förankrat hos Peter Cassel-Sällskapet och Andrew Peterson-sällskapet. Förslagsställarna föreslår att Kinda kommun ställer sig bakom en ansökan om EU-pengar från Leader Sommenbygd. Summan, drygt en halv miljon kronor, ska användas till planering och genomförande av Amerikaveckan 2009.

"Sätta Kinda på kartan"

- Ett starkt varumärke är vad som behövs för att entreprenörer inom turismen ska våga satsa, skriver Carlsson och Södersten.

- Syftet med Amerikaveckan är att sätta Kinda på kartan som ett centrum för emigrationshistoria i vår region, heter det vidare.

Förslagsställarna noterar att intresset för emigrantrelaterad släktforskning ökar och hänvisar till de kontakter som etablerades då de två emigrantsällskapen besökte USA hösten 2007.

Vart femte år

- Dessa kontakter kan utvecklas, inte minst turistiskt, och skapa goda intäkter i framtiden.

Jerker carlsson och Ann-Louise Södersten föreslår att Amerikaveckan permanentas och återkommer vart femte år. I arbetet med att stimulera intresset för emigrationen bör det lokala näringslivet samt föreningar, kyrkor, enskilda m fl engageras. Förslagsställarna vill vidare att såväl regionala som nationella och internationella aktörer knyts till projektet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om