Följderna av en förbifart

Bättre för människor. Sämre för djur och natur. Och krasst samhällsekonomiskt är en förbifart vid Kisa en olönsam affär.

I riskzonen. Natur- och kulturområdet mellan den urgamla stenmuren vid Råstorp och Kisa i bakgrunden kan ligga illa till om det blir en förbifart.

I riskzonen. Natur- och kulturområdet mellan den urgamla stenmuren vid Råstorp och Kisa i bakgrunden kan ligga illa till om det blir en förbifart.

Foto: Jeppe Gustafsson/arkiv

KISA2016-10-29 07:00

Det framgår av konsultföretaget Rambölls bedömningar i samband med Trafikverkets åtgärdsvalsstudie över trafiksituationen i Kisa.

En förbifart för riksväg 23/34 vid Kisa skulle innebära en rad fördelar, enligt rapportförfattaren.

* Färre bilar genom Kisa och lägre bullernivåer.

* Förbättrad trafiksäkerhet och ökad upplevd trygghet för fotgängare, cyklister och lokaltrafik.

* Lättare för barn och unga att röra sig i centrum.

* Lättare att ta sig till kollektivtrafikens hållplatser.

* Ökad tillgänglighet och minskad barriäreffekt när genomfartstrafiken minskar.

* Ökad trygghet och färre störningar för trafikanter som passerar Kisa.

* Förbättrad kvalitet för godstransporter förbi Kisa.

* Underlättad pendling förbi Kisa.

Men en förbifart har också ett pris.

Tid är pengar

Den blir olönsam ur ett egennyttigt samhällsekonomiskt perspektiv.

Främsta förklaringen är att tidsvinsten för trafik som passerar Kisa blir marginell i förhållande till byggkostnaden.

Andra nackdelar:

* Ny och bättre vägsträckning leder till högre hastighet, ökade utsläpp och fler trafikanter.

* Risk för allvarligare olyckor med dödlig utgång eller svårt skadade.

* Delvis tidigare orörd mark tas i anspråk och påverkas av ingrepp och buller.

* Förbifarten bildar en barriär för de vilda djuren. Risk för fler viltolyckor.

* Svårare att locka besökare till Kisa.

Handeln påverkas

Bedömningar kring luft, vatten, mark och materiella tillgångar ingår inte i rapporten.

Antingen för att "Kunskap saknas" eller för att de inte bedöms "för närvarande".

Planer på en förbifart inleddes i början av 1960-talet. Sedan dess har affärslivets möjligheter att överleva när genomfartstrafiken försvinner varit ett frågetecken.

Enligt konsultrapporten kommer handeln att påverkas.

"För vissa grupper kommer det att bli bättre och för andra sämre beroende på om kundunderlaget till största delen består av lokala kunder eller kunder som tar tillfället i akt att handla på genomresan".

Tidigare i veckan berättade Corren om 21 förslag till förbättringar av genomfarten i Kisa.

Åtgärderna visade vara tämligen tandlösa, enligt Ramböll, beträffande förbättringar för människor, miljö och trafik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om