Förbifart alltmer nödvändig

Vägverket och Kinda kommun funderar tillsammans. Hur ska trafiksäkerheten bli bättre på Storgatan genom Kisa?

Kisa2004-09-27 04:22

Kommunen har redovisat behoven för att nå en bättre trafiksäkerhet på riksväg 34 genom Kisa. I första hand för oskyddade trafikanter.

-- Det är ingen lätt fråga och det är därför det ser ut som det gör i Kisa. Hade det varit enklare att lösa hade vi haft en mycket, mycket bättre trafikmiljö, säger P-O Persson som arbetar med väg- och samhällsplanering vid Vägverket region sydöst.

Små möjligheter

Förbättringar som är på väg gäller i första hand gång- och cykelbanor utmed Storgatan.

-- Problemet är att det finns hus på båda sidor. Då kanske vi måste prioritera en sida genom att flytta på körfält och räcken. Frågan är om vi kan undvara gångbanan på någon sida, vid järnvägsbron till exempel?

Men enligt P-O Persson rör det sig om insatser som kan liknas vid konstgjord andning.

-- Det här är uppehållande försvar med tanke på den starka utveckling som vi har när det gäller tung trafik. På sikt är det inte möjligt att behålla trafiken genom Kisa utan det måste till en förbifartslösning. Det är bara en tidsfråga när.

Och en penningfråga?

-- Ja, hade vi fått de pengar som politikerna högljutt en gång har pratat om skulle vi bygga en förbifart. Om den inte byggs förstörs hela miljön så att butiker flyttar därifrån när det blir mer buller och ökad risk för olyckor och utsläpp.

Parkeringsförbud?

Corren har tidigare berättat att en förbifart vid Kisa inte ryms inom länstrafikplanen för 2004--2015.

Vägverkets studie för mindre och tämligen omgående åtgärder på Storgatan beräknas däremot vara klar strax efter årsskiftet.

-- Det är inga stora förändringar som ska göras. Dels vill vi veta hur gång- och cykelsystemet i samhället fungerar, dels ska vi se vilka åtgärder vi kan göra.

Studien ska också titta närmare på parkeringsfrågan utmed genomfarten. Det kan innebära att det blir en begränsning eller till och förbud att parkera på Storgatan.

-- Där måste vi hitta lösningar så att man kan parkera på andra ställen, säger P-O Persson som också utlovar en mätning av hur många bilar och lastbilar som passerar genom Kisa.

-- Vi ska lägga ner mer krut för att se utvecklingen de senaste tjugo åren. Men framför allt har det skett nånting de senaste fem åren när det gäller lastbilstrafiken. Det är det ingen tvekan om.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om