- Det är inte långsiktigt hållbart att behålla trafiken genom samhället. Så en förbifart vid Kisa är ett av de viktigaste projekten vi har, säger P-O Persson, samhällsplanerare vid Vägverket.
Frågan är när.
- Det blir en gissning, men förhoppningsvis om tio år. Mycket beror på vad regeringen tycker och vilka statliga pengar man är beredd att satsa.
Kinda kommun har genom åren framfört önskemål om att riksväg 34 dras utanför Kisa.
Senast i ett remissvar till regionförbundet Östsam beträffande långsiktiga investeringsplaner för vägar och järnväg: "Behovet av förbifart växer i takt med att framför allt den tunga trafiken ökar och skapar tätorten både problem med framkomlighet, trafiksäkerhet och med miljön i form av buller och utsläpp av avgaser."
Men de styrande i Kinda behöver bli tydligare anser Per Sandström, infrastrukturansvarig vid Östsam.
- Kommunen bör göra en översiktsplan där en förbifart ingår och koppla den till centrumplaneringen. Det är viktigt att visa vad man verkligen vill och då gäller det att kratta i manegen för staten, i det här fallet Vägverket.
Förutsättningarna är goda för att kombinera en förbifart med Kisa som handelsplats, enligt Per Sandström.
Han nämner "ortens själ" med det geografiska läget, de vackra omgivningarna och den särpräglade bebyggelsen som till stora delar finns kvar i samhällets centrum. För att lyckas krävs en attraktiv infart från en blivande förbifart på höjderna öster om Kisasjön in mot samhället.
En avstickare som också innebär att timmerbilarna till och från Kindasågen slipper trassla sig genom Kisa.
För många köpmän och affärsidkare är en förbifart ett hot. Gudrid Hansen är ordförande i Svensk handel i Kinda.
- Genomfartstrafiken är mycket betydelsefull för handeln. Skulle vi missa den måste vi lägga allt krut vi har för att behålla våra besökare. Risken är att man tycker det blir för långt att svänga av mot Kisa från en förbifart.
- Men visst vore det bra om den tunga trafiken kunde slussas utanför samhället.
Genomfartstrafiken sätter också sina spår i andra delar av Kisa. Industri- och friluftsområdet Tolvmannadalen lever ständigt under hårt trafiktryck som går att koppla till riksväg 34.
Bruno Larsson är ordförande i styrgruppen Tolvmannadalen och han ser en förbifart som livsnödvändig. Dels för avlasta genomfarten, dels för att få bort den tunga trafiken som dygnet runt sveper genom villakvarteren i Mjällerum på väg till eller från företag som Finess Hygiene, BTT Plåt och pappersbruket Swedish Tissue.
- Med en väg ut mot 34:an söder om Kisa och länsväg 134 som ansluter till en förbifart skulle väldigt mycket av den tunga trafiken försvinna.