-- Det går bra. Här får jag mer hjälp och kan ta i fatt det jag har missat.
David är en av ett 20-tal elever som passar på att bättra på kunskaperna inför årskurs nio i höst. De har tre veckor på sig att tillsammans med lärarna Anna-Lena Monell, Bo Cronstrand och Christina Leek fylla lärdomsluckorna.
Tyngdpunkten i undervisning ligger på kärnämnena svenska, engelska och matematik. Men det finns också utrymme för många andra ämnen. Allt efter behov.
På David Westerlings skolbänk ligger kartbok och läroböcker i geografi. Den här veckan ska han läsa in Nordens geografi efter att i förra veckan ha klarat av betinget i matematik.
-- Jag var lat i åttan och gjorde annat än läxor på kvällarna.
Frågan är om hur hans inställning till skolarbetet blir i nian.
-- Jag ska försöka skärpa mig och jag tror det blir bra.
Det är tredje året som Värgårdsskolan erbjuder sommarstudier för ungdomar som hamnat på efterkälken. Bo Cronstrand tycker sig se att elever som pluggar på sommaren gör bra ifrån sig även i fortsättningen.
-- Om det beror på sommarskolan eller att ungdomarna mognar är svårt att säga.
En sak är han däremot säker på.
-- Det är skillnad som lärare att inte ha så många elever. Normalt skulle vi tre lärare ha 90 elever.
Johan Nordh, Slätmon, har godkända betyg i de tre kärn-ämnena, men har under året missat flera läxprov. Nu sitter han och betar av dem ett efter ett.
Under tiden berättar Bo Cronstrand om praktiska matteövningar som eleverna nyligen gjorde vid en utflykt till urbergsgrottorna Trollegater utanför Rimforsa. En av uppgifterna var att räkna ut grottans längd med hjälp av sax, snöre och en 20 centimeter lång linjal.
Det bryr sig inte David Westerling om just nu. Hans tankar under den neddragna mössan snurrar i stället kring Finlands geografi.