- Så tragiskt är det, säger Andreas Holm som driver anläggningen sedan våren 2000.
Bakom förändringen ligger en omfattande omorganisation för Statoils 600 mackar i Sverige, säger Mikael Johansson, regionchef vid Statoil.
När stängs macken i Kisa?
- Det kan jag inte svara på. Vår målsättning är att ha konverterat vårt stationsnät i slutet av 2009. Exakt när det gäller för varje enskild station sker i samförstånd med den som driver stationen i dag.
Varför gör ni det här?
- Det finns en överetablering av bensinstationer överlag på den svenska marknaden. Nu tar vi första steget för att göra en strukturomvandling som för vår del betyder att vi konverterar en tredjedel av våra stationer (200 av 600) till automater. Några stationer kommer dessutom att upphöra helt och hållet.
I ett östgötaperspektiv är det fler Statoilmackar än bara Kisa som ligger i farozonen. Vilka kan Mikael Johansson inte säga på rak arm.
- Av flera orsaker, men framför allt för att vi inte har kommit så långt i informationsprocessen. Vi försöker göra det så smidigt som möjligt även om det är jobbigt för dem som är inblandade.
När Statoil siktar in sig på enbart försäljning av drivmedel i Kisa försvinner ett omfattande utbud i korsningen Enebygatan-Kalmarvägen-Östgötagatan.
Som att varje dag året runt ha möjligheten att hyra släpkärra, hyra filmer, tvätta bilen, köpa fiskekort, stilla hungern, släcka törsten och köpa mjölk klockan 21.59. För att inte tala om choklad när godissuget sätter in som värst.
Enligt Andreas Holm har affärerna gått lysande genom åren. Så varför inte låta Statoil sälja soppa till bilen och själv stå för det övriga utbudet.
- Nej, Statoil äger fastigheten med butiksbyggnad och omgivande mark. Så det går inte.
- Nu blir det mycket service som försvinner och det är inte bra för bygden.
Vid sidan av Statoil har Hydro, Shell och ST 1 automatstationer i Kisa.