- Snabbt, effektivt och imponerande, konstaterar Björn Persson, Eons regionchef.
Ett spektakulärt skådespel är vad det är. Att se den lätta turbinhelikoptern smyga sig fram som en jättelik, ilsket brummande humla längs ledningsgatorna. Piloten, Martin Steinmo manövrerar inte bara helikoptern. Han hanterar också den hängande kvistsågen. Jobbet kräver maximal koncentration.
Stort mediauppbådGrenar kapas på löpande band, lufttrycket från rotorbladen tvingar bort snön från ledningarna. Björn Persson och Robert Lagerström nickar belåtet.
- Det helikoptern gör på en halvtimma skulle ta minst en vecka att göra med mankraft och långstake.
Ett stort, påpälsat uppbåd från länets media följer skådespelet. På marken men framför allt från en annan helikopter. Björn Persson kan konsten att fånga medias intresse.
KvistsågningEon satsar stort. Steg för steg ersätts oisolerade ledningar av isolerade. Vintertid handlar mycket om felavhjälpning och åtgärder som förhindrar att fel uppstår. Det är här helikoptern med sågklingorna flyger in i bilden. Helikoptern utför antingen toppsågning, i första hand i stam- och regionnätet, eller kvistsågning, i första hand i lokalnätet.
- En vinter som den här finns inget alternativ till kvistsågning med helikopter, säger Robert Lagerström.
- Åtminstone inte i trakterna kring Kisa, här gör snödjupet och de kuperade markerna att terrängen är mycket svårframkomlig.
"Tar bara de bästa"Kvistsågen med de roterande klingorna är ett verk av Ingvar Kind och företaget Helimatic i Linköping. Efterfrågan på sågen, som kostar ca 1,7 miljoner kronor, är stor.
- Vi exporterar till Europa, Ryssland och Australien, säger Kind.
Helikopterförarna hör hemma i företaget HeliAir.
- Ett krävande jobb, säger Adam Rubinstein, vd.
- Jag gallrar stenhårt när jag plockar fram nya piloter, endast de bästa duger.
John Berntsson och Niklas Alsterberg, båda 26, nickar belåtet. De är uttagna.
I vår bygger Eon om ledningarna Kisa-Rothult och Kisa-Ulrika. Ny fördelningsstation i Horn tas i bruk 2013.