Arbetet sparkas i gÄng i Kisa i dag klockan 13.
Runt sammantrÀdes- bordet i kommunhuset möts representanter för Trafikverket, konsultföretaget Ramböll som ska göra utredningen pÄ uppdrag av Trafik-verket samt politiker och tjÀnstemÀn frÄn Kinda kommun.
KommunalrÄdet Hans MÄhagen (S) har högt stÀllda förvÀntningar pÄ den sÄ kallade ÄtgÀrdsvalsstudien som ska göras för att komma till rÀtta med de brister som omfattar riksvÀg 23/34 genom Kisa.
â Absolut. NĂ€r studien Ă€r gjord ska det vara bestĂ€mt nĂ€r projektet med att bygga en förbifart kan sĂ€tta i gĂ„ng.
För Hans MÄhagen finns ingen annan lösning Àn att riksvÀgen fÄr en ny strÀckning som dras utanför Kisa.
â Jag kan inte se nĂ„got annat Ă€n en förbifart. Trafiksituationen genom Kisa Ă€r lĂ„ngt i frĂ„n acceptabel som den Ă€r i dag.
Hans MÄhagen refererar bland annat till att den tunga lastbilstrafiken tenderar att öka genom samhÀllet. Ett faktum som bÄde hörs och kÀnns.
â Sitter du exempelvis pĂ„ Kinda lĂ€rcentrum (Storgatan 9) dundrar och vibrerar det i huset nĂ€r lastbilarna kör förbi.
I en artikelserie 2014 berÀttade Corren utförligt om planerna pÄ en förbifart som sköt fart för snart 55 Är sedan.
I de elva delartiklarna berÀttade vi ocksÄ om hur mÀnniskor, byggnader och miljöer pÄverkas av den tilltagande trafiken genom Kisa.
Liksom hur handel och besöksnÀring samt natur- och kulturomrÄden i och runt samhÀllet kan komma att beröras om en förbifart blir verklighet.
Kinda kommuns ledande politiker har i flera Är understrukit nödvÀndigheten av att en förbifart byggs.
Inför valet 2014 lyftes frÄgan Àn en gÄng av Hans MÄhagen. Med eftertryck markerade han att genomfartstrafiken mÄste fÄ en lösning med snaraste.
I dag sÀger han.
â Det hĂ€r borde egentligen ha skett för lĂ€ngesen.
I arbetet med ÄtgÀrdsvalsstudien ska alla möjligheter till en förbifart undersökas förutsÀttningslöst. BÄde utifrÄn tidigare förslag och nya idéer.
Granskningen berÀknas ta ett Är i ansprÄk.
Först dÀrefter tas beslut om nÀsta steg, vilket kan vara en vÀgplan dÀr bland annat olika vÀgstrÀckningar utreds.
FrÄgan Àr nÀr allmÀnheten fÄr ta del av tankegÄngarna.
â Det blir i ett senare skede, sĂ€ger Hans MĂ„hagen.
â Ăven om inget Ă€r bestĂ€mt utgĂ„r jag frĂ„n att det ligger pĂ„ Trafikverket att redovisa en analys av Ă„tgĂ€rdsvalsstudien.
Peter Linnskog, samhĂ€llsplanerare vid Trafikverket, har tidigare meddelat Corren att vĂ€gplanen âĂ€r det första juridiska planeringssteget dĂ„ berörda mark- och fastighetsĂ€gare kommer att kallas till samrĂ„dâ.