Ingen vidare väg för trafik och människor

Kommunen har planerat. Handel och service har förberett sig. Men vägen till en förbifart vid Kisa ligger långt bort.

Foto: Diana Savina

KISA2014-11-28 09:00

Läs tidigare artiklar här (pdf-format):
Corren 6/2 2014
Corren 13/2 2014
Corren 27/2 2014
Corren 6/3 (1) / Corren 6/3 (2)
Corren 18/3
Corren 3/4
Corren 24/5 (1) / Corren 24/5 (2)
Corren 11/6
Corren 2/7
Corren 1/8

Peter Linnskog, samhällsplanerare vid Trafikverket, säger att det troligtvis handlar om "någon gång" efter år 2020.

Corren har i en artikelserie under året gett en bakgrund och berättat om hur trafiksituationen, med eller utan förbifart, påverkar Kisa.

Frågan om en dragning av riksvägen utanför samhället har diskuterats i över 50 år.

Som avslutning på artikelserien var Correns tanke och förhoppning att anordna en temakväll där Trafikverket, regionförbundet Östsam, polis, politiker och allmänhet fick komma till tals i en fråga som dagligen berör tusentals människor i alla åldrar.

En fråga som innehåller flera delmoment:

Trafiksäkerhet, buller, nedsmutsning, otrygghet, farliga transporter och negativ påverkan på byggnader och miljö längs genomfarten.

Men också oro bland människor som lever och verkar i områden där en förbifart eventuellt kan bli verklighet i framtiden.

"För tidigt"

Trafikverket tackade dock nej till att delta.

Peter Linnskog motiverade sitt ställningstagande i ett mejl:

"Rent generellt tycker jag att det är för tidigt i planeringsprocessen att ta upp en sådan dialog på en temakväll".

Han berättade också att en så kallad åtgärdsvalsstudie ska göras för att komma till rätta med de brister som gäller för riksväg 23/34 genom Kisa.

I första hand gäller det den tunga lastbilstrafiken som rullar genom samhället dygnet runt och som tenderar att öka för varje år som går.

Studien ska inledas våren 2015. Då ska alla möjligheter till en förbifart undersökas förutsättningslöst. Både utifrån tidigare förslag och nya idéer.

Kinda kommun har i flera år påpekat behovet av en förbifart.

Kommunen trycker på

I våras gjordes ett försök att få åtgärdsstudien tidigarelagd kommunledningen erbjöd en förskottering till Trafikverket.

Men Trafikverket avrådde med hänvisning till att det inte skulle påverka tidpunkten för "eventuella åtgärder".

Inför valet i höstas betonade Hans Måhagen (S), tillträdande kommunalråd, att genomfart/förbifart är en fråga som bör åtgärdas med det snaraste.

Trafikverkets åtgärdsvalsstudie beräknas ta ett år. Först därefter tas beslut om nästa steg, vilket kan vara en så kallad vägplan där bland annat olika sträckningar utreds.

Vägplanen är det första juridiska planeringssteget då berörda mark- och fastighetsägare kommer att kallas till samråd, skriver Peter Linnskog i sitt mejl till Corren.

"Dit är det fortfarande rätt långt".

Fram och tillbaka

Correns artikelserie inleddes med en räkning av motorfordon som passerade Storgatan 12 i Kisa kl 10–12 den 5 februari 2014.

Resultat: 713 fordon varav 124 lastbilar och 526 person- och hantverksbilar samt 56 bussar och 7 traktorer.

Planeringen för en förbifart inleddes 1961.

Vägbygget inleddes som en arbetsmarknadsåtgärd 1968, men avbröts på grund av bristande finansiering från staten.

Rester av bygget syns fortfarande där riksväg 23/34 går fram vid Gummetorpasjön söder om Kisa.

I väntan på en förbifart har Trafikverket (och tidigare Vägverket) gjort flera insatser för att höja trafiksäkerheten på genomfarten i Kisa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om