Järnvägen tål inte tung last

Sågen i Boxholm tar tåget. Men vid Kindasågen i Kisa är det lastbilar som gäller.

Foto: Fotograf saknas!

KISA2007-02-20 00:00

Corren berättade nyligen om Rörvik Timber Boxholm AB som delvis styr över transporter från lastbil till godståg.

Två gånger i veckan rullar sågade trävaror från Boxholm via Nässjö till Oskarshamns hamn för vidare färd ut i världen.

Nära järnvägen

Det kanske vore något även för Kindasågen i Kisa. I dag är det hundratals lastbilar som varje dygn transporterar varor till och från sågen. Lastbilar, ofta med släp, som måste korsa järnvägsspåret vid Karleby som bara ligger några hundra meter bort från Stångådalsbanan - järnvägen som sträcker sig mellan Linköping och Oskarshamn/Kalmar.

- Om det fanns möjligheter skulle vi gärna köra på järnväg. För ett par år sedan var vi på gång med att frakta sågade varor ner mot kusten, men det är problem med bärigheten på banan, säger Dan Forslund, platschef vid Kindasågen.

Tvärnej vid Opphem

Enligt Per-Erik Danielsson, banförvaltare på Banverket, är högsta tillåtna axeltryck 18 ton på sträckan Bjärka Säby-Kisa-Gullringen. Söderut mot Hultsfred får trycket inte överskrida 20 ton. En begränsning som sätter stopp för stora delar av godstrafiken på Stångådalsbanan.

- Dessutom vill vi inte tillåta godstrafik över huvud taget vid Opphems mosse strax norr om Rimforsa.

Stångådalsbanan rustades upp för närmare 300 miljoner kronor i mitten av 1990-talet.

Industrispår togs bort

- Då var det bara persontrafik på banan som gällde. Men får vi en förfrågan om ytterligare upprustning för godstrafik ska vi gärna titta närmare på det. Vi vill ju främja järnvägstrafiken i landet, säger Per-Erik Danielsson.

Ett ytterligare hinder för Kindasågen är att stickspåret från sågverket till Stångådalsbanan är borta. Enligt Dan Forslund var spåret i dåligt skick. I stället för en renovering plockades det bort för ett år sedan.

- Beklagligt, säger Anders Ekberg, skötsel- och miljöledare vid Södra skog.

"Bäst med lastbil"

Han ser gärna att de spårbundna transporterna inom Södra blir fler, men pekar också på nödvändigheten att använda timmerbilar även i fortsättningen.

- Timret som ska in till Kindasågen är bäst att köra på lastbil. Det handlar om relativt korta avstånd och skulle innebära många på- och avlastningar annars. Däremot längre transporter med färdigsågat virke skulle gå bättre.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om