Jobb försvinner på Kindasågen

Kundservicen vid Södra Timbers tio sågverk koncentreras till Nybro nästa år. Omställningen går ut över tjänstemän på Kindasågen i Kisa.

KISA2010-12-02 06:30

- Syftet är att vi ska bli bättre gentemot kunderna, säger Södra Timbers vd Peter Nilsson.

- Med fler personer på samma plats kan vi ge en bättre service. Vi kan också utöka våra öppettider, från tidig morgon till sen kväll.

Berörd personal på de tio sågverken är informerad och nu väntar mbl-förhandlingar.

- Ambitionen är att det ska gå väldigt fort. Vi räknar med att öppna kontoret i Nybro under våren.

Peter Nilsson berättar också att samtliga anställda vid respektive sågverks kundtjänst erbjuds att följa med till Nybro.

- Vi är rädda om den kompetens som finns. Så alla som vill får söka tjänsterna som medarbetare till kundservice i Nybro.

Hur många tjänster rör det sig om?

- Det kan jag inte säga förrän förhandlingarna är klara.

Vad arbetar kundtjänsten med?

- Tar emot order, bokar bilar, planerar leveranser, ja allt som görs vid försäljning av trävaror.

Frågan är varför Södra Timbers kundtjänst placeras just i Nybro. Peter Nilsson säger att svaret är enkelt. Tanken är att utgå från en ny plats utan kopplingar till något av de tio sågverken.

- Vi har också tittat på hur folk bor och vilka möjligheterna är att pendla. Bland annat är förbindelserna med tåg förhållandevis goda. Och då blev Nybro bra.

Mbl-förhandlingarna ska, enligt Peter Nilsson, inledas med det snaraste.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om