Vikande konjunktur och ökad press från köptemplen i Tornby. Då kavlar butiksägarna i Kisa upp ärmarna och spänner musklerna. Kisa-Ruschen är ett led i ansträngningarna att upprätthålla köptroheten hos Kindaborna i allmänhet i Kisaborna i synnerhet.
- Ruschen har satt sig, det finns folk som väntar med att handla innan de får kuponger i näven, säger Peter Jonasson, ordförande i Kisa Handel & Service.
40 butiker ingår i årets Kisarusch. Spännviden är stor. Här finns småföretag som Xit Present & Data och Strumpboden och större företag som Grahns och samtliga tre livsmedelsbutiker.
Är Kisaborna trogna hemmabutikerna eller vänsterprasslar de på Tornby?
- Jag tycker att köptroheten är stor, säger Peter Jonasson.
- I mycket är det en generationsfråga, medelålders och äldre handlar helst lokalt medan ungdomarna gärna drar iväg, och det är är inte så konstigt.
Handlar du själv på stormarknader?
- Jag har varit på ICA Maxi en gång och på Mobilia en gång, men det är för mycket folk och för stökigt för min del.
Ingemar Bengtsson, Hemköp, är kassör i Kisa Handel & Service.
- Visst skärps konkurrensen från Tornby, men avståndet gör att vi i Kisa har det bättre förspänt än handeln i Rimforsa.
- Vi är duktiga på att få folk att handla hemma, och vårt viktigaste vapen heter kundservice.
Ingemar Bengtsson är övertygad om att Kisa-Ruschen gör sitt till för att uppmuntra Kisaborna att konsumera på hemmaorten.
- Helheten är också viktig, detta att vi har ett brett utbud av varor i lilla Kisa, och det tror jag att folk värderar högt. Därför sluter de upp bakom sina butiker.
Hemköp, ICA Supermarket och Coop Konsum omsätter tillsammans drygt tio miljoner kronor under julhandeln.
- Men juli månad säljer bättre än december, och midsommarveckan är hetare än julveckan.
Kisa-Ruschen avslutas traditionsenligt på Stora torget på nyårsafton.
- I år är det spelarna i Kisa Bollklubbs dam- och herrlag som drar vinnarnas namn, säger Peter Jonasson.