Gudrid Hansen, ordförande i Svensk Handel, är en annan upprörd röst.
- Vi ska bjuda in en representant för Statoil för att höra hur de resonerar. Vi kan inte bara sitta still och titta på när servicen försämras.
Correns artikel i går slog ner sin en bomb. Agneta Gatel, chef för barn- och utbildningsförvaltningen, berättar att nyheten var gårdagens snackis.
- Alla kommenterade den och alla var lika upprörda. Statoils servicestation fungerar som en mötesplats, inte minst för ungdomar, och en nedläggning betyder sämre service och skyndar på avfolkningen av bygden.
Agneta Gatel hyser stora farhågor:
- Jag ser det som att en stängning är lika med ökad säkerhetsrisk. När butiken ligger öde riskerar området att bli tillhåll för både det ena och det andra.
Gudrid Hansen, entreprenör och ordförande i Svensk Handel, Kinda, förklarar att organisationen tänker agera.
- Servicebutiken är en viktig del av serviceutbudet, försvinner den försvinner en del av Kisas puls. Butikens sena öppettider och inte minst den trevliga, tillmötesgående personalen står som en garant för en stor och trogen kundkrets.
- Vi ska omgående diskutera situationen, och det minsta vi kan göra är att ta hit en representant för Statoil. Den centrala ledningen måste få veta att deras planer möts av ilska och vrede.
Åtta anställda berörs om Statoil gör allvar av sina planer. De åtta arbetstillfällena motsvaras av fem heltidstjänster.
- Det är mycket för en liten ort som Kisa, säger Gudrid Hansen.
Statoils servicestation tillhandahåller det mesta. Butiken är den enda på orten som hyr ut dvd-filmer och släpkärror. Tvätthallen lockar många personbilsägare.
- Alla jag talat med är överens, säger Agneta Gatel.
- Butiken måste vara kvar. Någon måste ta initiativet och starta en namninsamling till stöd för butiken och de som jobbar där. Ytterst handlar det om Kisas överlevnad.