Klagomål efter ovärdig omsorg

Omplaceringen av två vårdanställda som misskött sitt arbetet möts med klagomål från anhöriga. Socialchef Joachim Samuelsson svarar på kritiken.

Oroande. Brister i omsorgen oroar anhöriga. Socialchefen har förståelse för inkomna klagomål.

Oroande. Brister i omsorgen oroar anhöriga. Socialchefen har förståelse för inkomna klagomål.

Foto: Katarina Hydén/arkiv

KISA2017-04-22 09:00

Corren rapporterade i februari om fyra vårdanställda i Kinda kommun som stängdes av från arbetet på en demens­avdelning vid Bergdala äldreboende i Kisa.

Enligt en lex Sarah-anmälan hade de vid ”flertalet tillfällen kraftigt brustit i sitt ­bemötande mot de boende på enheten”.

Socialkontorets utredning uppenbarade bilden av en ­arbetsplats där en rad oegentligheter skett under flera år. Med hårdhänt och aggressivt agerande samt kränkande bemötande mot boende.

Två undersköterskor lämnade sina anställningar medan två omplacerades till andra vårdboenden i Kinda.

Det ledde till att anhöriga lämnade in klagomål med krav att kommunen skulle avskeda och polisanmäla de inblandade.

I ett svar till de anhöriga skriver socialchef Joachim Samuelsson:

"Kinda kommun som arbetsgivare ser mycket allvarligt på de händelser som föranlett att personal förflyttats från Bergdala till andra vårdboenden inom kommunen. Ett beteende som står i strid med kommunens värderingar är inte acceptabelt i mötet med brukare, elever och andra målgrupper kommunen ansvarar för".

Han konstaterar samtidigt att kommunen måste förhålla sig till lagstiftning, kollektivavtal och domstolars praxis som gäller inom svensk arbetsmarknad.

Kommunens personalchef Peter Utter delar den uppfattningen.

Han säger till Corren att anställningsskyddet är så pass starkt att det inte går att avskeda de två medarbetarna.

När det gäller polisanmälan är övertrampen inte av sådan art att det är aktuellt med någon anmälan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om